مبلمان شزلون چیست ؟

در دنیای مبل و دکوراسیون انواع مبلمان داریم که برخی از آن‌ها جهت راحتی بیشتر و برخی نیز با هدف تزئین خانه و زیباتر نشان دادن آن طراحی شده‌اند. در این بین نوعی مبل به نام مبل شزلون مبلی است که این دو هدف را یکجا در خود دارد.

در این مطلب از سایت مبلمان رویال سعی خواهیم کرد به سوال مبل شزلون چیست پاسخ داده و تاریخچه و کاربردهای آن را توضیح دهیم.

با ما همراه باشید.


مبل شزلون در واقع یک مبل راحتی در قالب صندلی می‌باشد که به اندازه کافی بلند است تا بتوان پاها را روی آن قرار داده و به راحتی استراحت کرد. خواستگاه این مبل از کشور فرانسه بوده و اصطلاح فرانسوی آن نیز Chaise longue است.

امروزه در فرانسه اصطلاح مبل شزلون می‌تواند به هر صندلی بلندی اشاره کند. اگر به دنبال این هستید که معنی نام مبل شزلون چیست پس جالب است بدانید که ترجمه واژه شزلون صندلی بلند است، که با توجه به شکل این نوع مبل، علت نامگذاری آن نیز مشخص است.

یکی از ابتدایی‌ترین تصاویری که از مبل شزلون وجود دارد، تصویر زیر است که گفته می‌شود متعلق به قرن هجدهم میلادی است :

نمونه­‌هایی از مدل‌ها و طراحی‌های مبل شزلون را نیز می‌توانید در تصاویر زیر مشاهده کنید :

عکسی از یک مبل شزلون مربوط به قرن ۱۸ میلادی که در طراحی آن از سبک هنری این سده استفاده شده است :

تصویری از مبل شزلون مربوط به اواخر قرن نوزدهم میلادی که طراحی آن تقریبا شبیه به مبل‌های شزلون امروزی است :

مدل مبل شزلون سلطنتی جدید و امروزی
مدل مبل شزلون راحتی مدرن

به عنوان پیشینه این نوع مبل، می‌توان گفت که اولین مبل شزلون از ترکیب یک صندلی و یک نیمکت تختی در مصر ساخته شده است. اولین مدل‌های شناخته شده از این مبل با چوب نخل به همراه قطعات توری یا پوست خردشده ساخته می‌شد.

همان طور که همه بانوان ویکتوریایی که دچار بیماری غش می‌شدند می‌دانستند، هیچ‌چیز عاشقانه‌تر و رومانتیک‌تر از وجود یک مبل شزلون در اتاق نبوده است. در حالی که نام این مبل فرانسوی است، اما ردپایی از مصریان باستان در طراحی این مبل دیده می‌شود. آن‌ها برای اولین بار طراحی نیمکت تخت خوابی را با یک صندلی ترکیب کردند. اما چون در فرهنگ لغت فرانسوی تقریباً برای تمامی انواع مبلمان اسامی بسیار زیبایی در نظر گرفته شده است، به این ترتیب شهرت این مبل به نام فرانسوی آن قابل توجیه است.

در دوره ویکتوریا، مبل شزلون در کانون دکوراسیون اتاق نشیمن قرار داشتند (ویکتوریایی‌ها مبلمان خود را بسیار دوست داشتند). همچنین مبل شزلون جزء مهمی در روانکاوی فروید بود که روی آن بیماران را هیپنوتیزم می‌کرد و سپس حرف‌هایشان را تفسیر می‌کرد. بعدها در دهه ۱۹۳۰، مبل شزلون به خانه‌ها و دکوراسیون‌های هالیوودی راه پیدا کرده و صحنه‌های پر زرق و برقیی را ایجاد کرد که به طور محسوسی در فیلم‌ها و عکس‌های ستارگان سینما این طراحی مورد اقبال قرار گرفت.

تصویری از جوآن بنت، ستاره هالیوودی بر روی مبل شزلون

طراحی‌های مدرن مبل شزلون چگونه است ؟

هر کس در مورد این که مبل شزلون چیست یا این که مبل شزلون چه نوع مبلی است، یک ایده دارد. ولی باید در طی فرایند مدرنیته، نمونه‌های جدید کمی شباهت به نمونه‌های پیشین و ابتدایی داشته باشند. این قطعه از مبلمان به راحتی می‌تواند به عنوان یک صندلی یا یک صندلی استراحت بدون دسته استفاده شود. مبل شزلون برای راحتی و آرامش طراحی شده که در عین حال زیبایی خاصی نیز دارد. نمونه‌هایی از طراحی مدرن و امروزی مبل شزلون را نیز می‌توانید در تصاویر زیر مشاهده کنید :

مبل شزلون جدید استیل

تصویر بالا نمونه‌ای از مبل‌های شزلون به سبک مبلمان استیل است که با عنوان شزلون استیل یا شزلون سلطنتی شناخته می‌شود و می‌توان از آن به صورت تکی و یا در ست مبلمان استفاده کرد.


مبل شزلون مدرن و راحتی زرد رنگ
مبل شزلون مدرن و راحتی طوسی و ساده
مبل شزلون مدرن و راحتی یشمی

نمونه‌های اولیه مبل‌های شزلون دارای قاب‌های ساخته شده از فلز بودند و لوازم جانبی آن چرمی بود. لوله‌های روکش‌دار فولادی در طراحی مبلی که تصویر آن در پایین ارائه شده است، از ویژگی‌های منحصر به فرد این طراحی خاص است. این تصویر الهام‌بخش برخی تغییرات بسیار شیک نسبت به نمونه‌های اولیه مبل شزلون شد؛ مانند اینکه پایه آن به صورت منحنی است و قابلیت تکان خوردن هم دارد.

بسیاری از تغییرات مبل شزلون در طول سال‌های مختلف ایجاد شده‌اند. در واقع این نوع از مبلمان در اثر تقابل با فرهنگ‌های مختلف و تأثیرات هنری و معیارهای خاص، دچار دگرگونی در طراحی شده است. مبل شزلون غالباً به عنوان یک عضو از خانواده صندلی‌های بلند به شمار می‌رود که همان طور که اشاره شد، راحتی و زیبایی را همراه با هم برایتان به ارمغان می‌آورد.

همان طور که قبلاً ذکر شد، در طراحی اولیه مبل شزلون تحولات زیادی ایجاد شده است. به عنوان مثال، ظاهر برخی از آن‌ها به طور غیر معمولی تغییر پیدا کرده است و این طراحی به طور قابل توجهی چشمگیر، جالب توجه و خاص است. یکی از این تغییرات غیر معمول مبل شزلون، نزدیک شدن به طراحی مبل لاوست است، و این یک تغییر بحث‌برانگیز است. در عکس زیر نمونه‌ای از مبل شزلون با طراحی جدید را مشاهده می‌کنید که تقریبا می‌شود گفت شباهت زیادی به مبل‌های شرلون اولیه ندارد.

مبل‌های شزلون برای استفاده در فضای بیرون و داخل خانه مناسب هستند و بعضی از طراحی‌ها به این منظور انجام شده است که منجر شده این مبل شکل همه‌کاره پیدا کند. با این حال، معمولاً با در نظر گرفتن موارد استفاده مبل در داخل یا بیرون از فضای خانه، طراحی‌ها از نظر مواد و پایه‌ها متفاوت هستند.

با توجه به اینکه هدف اصلی از طراحی مبل شزلون تأمین راحتی فرد در زمان استراحت است، بنابراین  شاید طبیعی به نظر می‌رسد است که در بعضی از طراحی‌ها شبیه به بانوج (جای خواب پارچه‌ای که دو سر آن را به دیوار و امثال آن می‌بندند) به نظر می‌رسد . این دقیقاً مفهوم یک طراحی غیر معمول است. در تصویر بالا شزلون دارای یک قاب منحنی است  که نشیمنی شبیه بانوج، آن را نگه می‌دارد. شاید بتوان این طراحی را نمونه‌ای از یک صندلی گهواره ای خمیده نیز دانست.

طرح‌های دیگر بیشتر روی سادگی و ظرافت تمرکز می‌کنند. به عنوان مثال این مبل صاف صیقلی را بررسی کنید. چنین مبلی دارای پایه کروم و مستطیل شکل و صندلی زاویه‌دار است و هر دو قسمت مبل تنها در یک نقطه به هم متصل می‌شوند، بنابراین شاید در نگاه اول این طور به نظر برسد که صندلی بدون پایه بوده و  روی هوا قرار گرفته است. در این طراحی هیچ یک از ویژگی‌های منحصر به فرد مبل شزلون مدرن وجود ندارد. این طراحی می‌تواند در عین نگاه به آینده طرحی بسیار ساده داشته باشد که از چوب اصلاح‌شده و سایر مواد مشابه ساخته شده است.

وجود پیچ و خم و فرم‌های ظریف در این مبل آن را از دیگر محصولات شزلون جدا می‌کند. این نوع از مبل را می‌توانید بر روی یک نشیمن بزرگ و یا بر روی بهار خواب یا تراس استفاده کنید. این مدل مبل شزلون به راحتی می‌تواند با دیگر وسایل خانه هماهنگ شود.

در این نمونه نیز کوسن‌ها همانند پایه در مبل به کار گرفته‌شده‌اند، این کوسن که در زیر مبل قرار گرفته است از مبل به راحتی جدا می‌شود، ولی اگر وجود نداشته باشد مبل کارایی خود را از دست می‌دهد.

شما می‌توانید مبل شزلون  را با سایر قطعات مثل یک پاف، میز عسلی یا پایه ترکیب کرده و دکوراسیون منزل خود را تکمیل کنید. در این مطلب سعی کردیم به این سوال که مبل شزلون چیست پاسخ دهیم و به ویژگی ها و تاریخچه این نوع مبلمان پرداختیم.

نظر شما در مورد این نوع مبلمان چیست ؟

metiadmin

Leave A Comment