شستشوی مبلمان

بهتر از هر مبل شویی در خانه مبلها را بشویید :

ترفند های تمیز کردن و شستشوی مبل در منزل

مبلمان ها تأثیر زیادی در آراستگی منزل دارند اما در صورتی که مبل ها کثیف و پر از لکه باشند ، زیبایی منزلتان را از بین می برند . بسیاری از افراد روش تمیزکردن و شستشوی مبل در منزل را نمی دانند و نظافت مبل را یکی از مشکل ترین بخش های نظافت منزل می دانند.

شستشوی مبل

شستشوی مبل اصولی دارد که اگر این اصول را رعایت نکنید و تمیز کردن مبل را به طور صحیح انجام دهید، به پارچه ی مبل به خصوص مبل های خارجی آسیب می رسد .بنابراین روش تمیزکردن مبل در منزل را بیاموزید و با این روش اصولی که در این بخش از مقاله  مبل رویال آورده ایم ، به نظافت مبل های خود بپردازید.

 

شستشوی مبل
تمیز کردن مبل و شتشوی آن

مرحله به مرحله تا شستشوی مبل در خانه

گرد و خاک مبل را تمیز کنید :

برای شستشوی مبل ابتدا باید به وسیله یک جاروبرقی اشغال و گردوخاک روی مبل را جارو بکشید و کوسن های مبل را بردارید و بتکانید و در جای خود قرار دهید .

.

برس نرم بکشید :

با یک برس نرم به آهستگی قسمت هایی که گردوغبار به سطح مبل چسبیده است را پاک کنید .

 

پرزگیر استفاده نمایید :

همه موهای حیوان خانگی با جاروبرقی جمع نمی شود پس اگر حیوان خانگی دارید با استفاده از یک پرزگیر موهای آن را جمع کنید.

.

تمیز کردن سطوح غیر پارچه ای

یک دستمال نرم و یک محصول تمیزکننده مناسب سطوح غیر پارچه ای مبلمان خود مانند سطوح چوبی و یا فلزی مبلمانتان را به ارامی تمیز کنید و مراقب باشید که مواد شوینده روی پارچه ی مبلمانتان نریزد.

.

برچسب های روی مبل را بخوانید

روی تمامی مبل ها برچسبی وجود دارد که دستور العمل مراقبت و شستشوی مبل با شوینده های مجاز و نحوه ی شستشوروی آن نوشته شده است . به دقت آن را مطالعه کرده و طبق آن عمل کنید. این دستورالعمل ها به صورت حروف اختصاری نوشته شده ، تعدادی از این علایم را بررسی می کنیم تا هنگام شستشو و نظافت دچار خطا نشوید :

W : حرف اختصاری آب به زبان انگلیسی است که معنی آن استفاده از آب خالی یا بخار آب برای نظافت می باشد.

WS : نشان دهنده این است که نظافت مبل باید با محلول پایه آب و مواد شیمیایی انجام گیرد.

S : وجود این علامت به معنی تمیز کردن مبل به صورت خشک کردن باید صورت بگیرد.

O : یعنی مواد به کار رفته در محصول از مواد ارگانیک تشکیل شده و فقط با آب سرد باید شستشو شود.

X : این حرف نشان می دهد مبل باید با برس یا جارو برقی نظافت شود و بعد از آن با شامپوی مخصوص تمیز گردد.

 

چند راهکار مناسب با محلول های شستشو

لکه گیری کنید

قبل از شستشوی مبلتان باید لکه های روی مبل را تمیز کنید . پاک کردن هر لکه روش خود را دارد اما شما به طور کلی می توانید محلول آب و سرکه رقیق شده را روی لکه ها اسپری کنید و با دستمال خیلی ملایم پاک کنید .

.

تهیه محلول پایه آب برای شستشوی مبل

درون یک ظرف نسبتا بزرگ 3 لیتر آب و 3 پیمانه از شامپوی غیر شیمیایی یا پایه آب را ریخته و حل کنید. سپس این محلول را به پارچه ای آغشته نموده و برای تست به گوشه ای از مبل بکشید و اجازه دهید ده دقیقه باقی بماند.

حالا حوله کاغذی را برداشته و در محل مورد نظر قرار دهید. اگر حوله رنگ پارچه را به خودش جذب نکرد محلول آماده شده مناسب بوده اما در غیر این صورت باید محلول را رقیق تر کرده و دوباره امتحان کنید.

.

استفاده از بخارشو بهترین روش شستشوی مبل

استفاده از بخارشو بهترین روش تمیزکردن مبل در منزل است.بخارشو کردن مبل کثیفی ها و آلاینده های روغنی را از بین می برد . یک محلول پاک کننده برپایه آب بسازید. مخزن دستگاه بخار شو را با این محلول پر کنید.

سپس با بخار شو به آرامی تمامی شوینده را روی سطح مبل پخش کنید. سپس مکنده بخار شو را روشن کرده و تمامی کف های اضافی را از روی مبل تمیز کنید. با دستگاه به آرامی از بالا به پایین قسمت های پارچه ای را تمیز کنید تا به بخش های پایینی برسید.برای آسیب نرسیدن به پارچه ، دستگاه بخارشو را در حالت ضعیف قرار دهید.

 

اگر دستگاه بخارشو ندارید :

شما می توانید مبل را با حوله لطیفی به همراه آب ولرم تمیز کنید. هنگام نظافت به حوله فشار وارد نکنیدزیرا ممکن است باعث از بین رفتن رنگ پارچه شود.

.

شامپو بزنید :

پس از بخار شو کردن ، اسفنج را خیس کرده و روی آن شامپو بریزید. سپس چند بار بفشارید تا اسفنج خوب کف کند؛ حالا با اسفنج مبل را نظافت کنید. برای پاک کردن کف ها از روی مبل ، اگر بخار شو مکنده آن را فعال کرده و کف ها را جمع کنید اما اگر بخارشو ندارید خیلی سریع کف ها را از روی سطح مبل با حوله ای نمناک پاک کنید.

اگر هنوز لکه هایی بر روی قسمتی از پارچه ی مبلمانتان باقی مانده می توانید همان قسمت ها را شستشو دهید. ولی اینکار را روی همه ی سطح مبل انجام ندهید زیرا باعث تغییر رنگ پارچه می شود.

.

از تثبیت کننده رنگ و جنس پارچه استفاده کنید :

پس از شامپو زدن و شستشوی مبل از تثبیت کننده رنگ و جنس پارچه استفاده کنید. این کار باعث حفظ رنگ و دوام پارچه مبلمان می شود. تثبیت کننده را می توانید از داروخانه ها ، فروشگاه های معتبر و یا فروشگاه های اینترنتی تهیه کنید.

.

بگذارید مبلتان خشک شود :

پس از پایان مراحل شستشوی مبل ، آن را در قسمتی که هوا تبادل ندارد قرار دهید تا خشک شود اما مبلتان را در فضای آزاد قرار ندهید زیرا گرد و غبار را خیلی سریع به خود جذب می کند و هم باعث ایجاد لک روی مبل می شود.

 

 ترفند ها و روش های شستشوی مبل و تمیز کردن لکه های مختلف مبل

 

 

لکه بری از مبلمان پارچه ای

برای از بین بردن لکه های ایجاد شده روی مبل پارچه ای، یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را با سرکه سفید، جوش شیرین و آب گرم ترکیب کنید. پارچه ای مرطوب را به این محلول آغشته کرده و روی لکه بکشید اما برای اینکه بافت و رنگ پارچه آسیب نببیند ، دستتان را فشار ندهید. سپس با پارچه ای خشک، رطوبت آن را بگیرید تا به مرور خشک شود.ترکیب جوش شیرین و سرکه سخت ترین لکه ها را از بین می برد.

لکه بری مبلمان چرمی :

در صورت وجود لکه روی مبل چرم آن را با دستمال مرطوب تمیز کنید. اگر لکه سختی روی چرم مبل ریخته باشد، آن را به آرامی با صابون بشویید اما آب زیادی به کار نبرید.

 

تمیز کردن لکه نوشابه :

اگر نوشابه روی مبل ریخت روی لک مقداری نمک بپاشید و سپس با اسفنجی خیس آن را پاک کنید تا اثری از لکه بر جا نماند.

تمیزکردن اثر زردی سیگار :

برای از بین بردن اثر سوختگی یا زردی سیگار می توانید برای این کار از یک حبه قند استفاده کنید. بدین طریق که قند را روی لکه بمالید و این کار را ادامه دهید تا پاک شود. اگر این لکه روی الیاف مصنوعی ایجاد شده باشد، می توانید با آبلیمو آن را پاک کنید.

اگر مبل شما از پارچه کرک دارتشکیل شده ، لکه را با کمی شیر خیس کرده و با مقداری پنبه لکه آن را پاک کنید سپس لکه شیر را با آب و صابون از بین ببرید.

تمیز کردن لکه جوهر روی مبل :

برای از بین بردن لکه جوهر روی مبل ابتدا آن را خیس کنید و کمی نمک روی لکه بریزید، سپس با پنبه محل را تمیز کنید. روی لکه محلول گلیسیرین و آمونیاک بمالید و سپس رویه مبل را با کمی شامپو بشویید.

تمیز کردن لکه چربی روی مبل :

برای پاک کردن لکه چربی روی مبل ، کمی محلول نمک و الکل روی مبل بمالید.اگر جنس رویه مبل پارچه ابریشمی باشد، روی قسمت لکه شده را با یک برگه کاغذ خشک کن بپوشانید و اتوی داغ را محکم روی آن فشار دهید تا لکه ناپدید شود.

پاک کردن لکه روی مبل با لکه برهای شیمیایی :

در فروشگاه ها لکه برهای شیمیایی و آماده مصرف وجود دارد . با این لکه برها می توانید اغلب لکه ها را پاک کنید.برای استفاده از این لکه برها روش مصرف روی آن را مطالعه کنید . این کار را با دستکش انجام دهید .

لکه خون بر روی مبل :

برای از بین بردن لکه خون مقداری نشاسته را در آب مخلوط کنید و به هم بزنید تا خمیر نسبتاً غلیظی بدست آید . آنگاه روی لکه خون را با این خمیر بپوشانید و بگذارید تا خشک شود . سپس نشاسته خشک را بتراشید و با برس محل لکه را پاک کنید.

 گروه تولیدی مبلمان رویال با مجموعه ای از انواع مبلمان های راحتی و کلاسیک برای به صرفه بودن خرید مبل برای شما مشتریان گرامی بدون وجود واسطه ها با قیمت مناسب در طرح های سفارشی و متنوع متناسب با دیزاین محل زندگی و کار شما

 

 

metiadmin

Leave A Comment