پارچه مبل اولین قسمتی از یک مبل است که توجه افراد را جلب می کند، انتخاب درست پارچه  مبل بیش از تصور شما اهمیت دارد. پارچه مبل در کنار زیبایی که به مبل می بخشد وظیفه ی دیگری نیز دارد و آن دوام بالای پارچه ی مبل است.

در انتخاب پارچه برای مبل باید بدانیم پارچه های درجه ۱ ترک که تولید شرکت های بزرگ و با کیفیت کشور ترکیه هستند جزو بهترین گزینه های انتخاب پارچه مبل بشمار می آیند اما این روزها بازار پارچه ی مبل مستثنی از بازار سایر کالاها نیست و در نتیجه بیشتر پارچه های مبلی موجود در بازار، تولید کشور چین هستند که متاسفانه به نام پارچه های ترک بفروش می رسند‌.


از طرفی پارچه های مبلی که تولید کشور خودمان و شهر یزد هستند نیز کیفیت بالایی دارند و متاسفانه مشتریان مبل شناخت و تمایل چندانی به استفاده از این پارچه ها برای مبل شان ندارند در حالیکه پارچه های مبلی تولید یزد، بهترین گزینه برای گرانقیمت ترین نوع مبل یعنی مبل سلطنتی و استیل محسوب می شود. البته پارچه مبلی یزد هم درجه بندی دارد اینگونه نیست که هر پارچه مبلی که به نام یزد یا در یزد تولید شده باشد یکسان باشد.


حال با توجه به تمام جزئیات و پیچیدگی هایی که در راه خرید و انتخاب بهترین پارچه مبلی در بازار پارچه ی مبل وجود دارد، آیا اعتماد به گفته ی فروشنده ی پارچه یا تولید کننده مبل کافیست؟ یا راههای دیگری هم برای تشخیص کیفیت پارچه مبل و اطمینان از خرید بهترین پارچه ممکن، وجود دارد؟

ابتدا بهترین گزینه از نظر انتخاب پارچه برای هر نوع مبل را به شما معرفی می کنیم، برای مبلمان سلطنتی و استیل بهترین پارچه، پارچه سلطنتی است که اکثر قریب به اتفاق پارچه های سلطنتی موجود در بازار مبل و تولیدکننده ها محصول کارخانجات یزد می باشد و گاها مشاهده شده که برای فروش بهتر این محصولات ایرانی، به نام پارچه های ترک به مشتریان مبل ارائه شده اند. برای انواع مبل راحتی پارچه های مخمل بهترین گزینه و معمول هستند و برای مبلمان ال شکل بهترین گزینه چرم می باشد، این نکته را هم به خاطر داشته باشد که چرم ها در فصول گرم سال باعث انتقال گرمای بیشتری به بدن افرادی که از آن استفاده می کنند می شوند و به تبع در فصل های سرد سال، اگر روکش مبل تان از جنس چرم باشد از استفاده و نشستن روی مبل تان لذت بیشتری خواهید برد. هر چند انتخاب پارچه امریست سلیقه ای. اگر قصد خرید مبل آماده را دارید که در نمایشگاه وجود دارد، یکی از راههای تشخیص کیفیت پارچه یا چرمی که روی مبل دوخته شده است دقت در محل دوخت پارچه یا چرم است. 


برای تشخیص کیفیت بافت پارچه کافیست محل دوخت پارچه را با دقت بررسی کنید. در صورتی که در محل دوخت پارچه ی مبل، سوراخ های محل دوخت قابل مشاهده هستند و از حد طبیعی بزرگترند، مطمئن باشید که بافت پارچه مبل انتخابی تان ضعیف بوده و درجه۱ نمی باشد که در هنگام کشیده شدن یا مورد استفاده قرار گرفتن تحت فشار محدود به این صورت در آمده است. ولی اگر جنس چرم یا پارچه انتخابی تان با کیفیت باشد و از تراکم خوبی برخوردار باشد، به هیچ وجه به چنین شرایطی نمی انجامد. تراکم پارچه مبل با کمی دقت حتی با دست کشیدن روی پارچه نیز قابل تشخیص است. پارچه های مبلی که تراکم بالاتری دارند سنگین تر هستند و در واقع وزن پارچه های مبلی نشانه ی خوبی برای سنجش کیفیت این پارچه هاست.

در صورتی که پارچه مبلی مورد نظرتان پرز دار و دارای خواب است -مانند پارچه های مبلی مخمل و جیر- برای تشخیص کیفیت پارچه دو کار می توانید انجام دهید، با دست روی پرزها و خواب پارچه مبلی مورد نظر بکشید و سعی کنید خواب پرزهای پارچه را به هم بریزید، در پارچه های بی کیفیت معمولا خواب پارچه بصورت اولیه بر نمی گردد.

به تراکم پارچه مبل توجه کنید :

اگر پارچه های رومبلی از تراکم خوبی برخوردار نباشند در نشتن و برخواستن ها یا در جابجایی یا کشش، یا قرار گرفتن اجسام تیز خراشیده می شوند و بمرور از زیبایی آنها کاسته شده و ازبین می روند. شاید این سئوال برای شما پیش بیاید کسی از جسم نوک تیز روی مبل استفاده نمیکند، درست است که ما اجسام را روی مبل قرار نمیدهیم اما این به این معنا نیست که لباس شما دارای دکمه یا تیزی نباشد. روی جیب بیشتر شلوار های جین دکمه هایی هست روی کیف خانم ها سگگ و وسائل تزئینی وجود دارد. کافی است بچه ای در خانه باشد و جسم نوک تیزی در دست داشته باشد که فاتحه مبل شما را بخواند پس خواهشا دید جتی و موقتی به خرید پارچه رومبلی نداشته باشید. بخاطر چند هزار تومان ارزان تر بودن خودتان را از مبل با کیفیت با پارچه محکم و زیبا محروم نکنید.

خرید پارچه کشی مطلقا ممنوع !

اگر پارچه ای در کشش در دستان شما منعطف است و اصطلاحا کش می آید خرید آن پارچه مبل رو برای همیشه به فراموشی بسپارید این اشتباه فاحشی است که پارچه ای را برای مبلتان انتخاب کنید که پس از چند بار نشستن دفرمه شده و شکلش را از دست بدهد قطعا کش داخل پارچه بمرور از بین میرود و دیگر قابلیت برگشت به حالت اولیه رو نخواهد داشت.

در مورد رنگ پارچه مبل هم باید توجه کنید که رنگ هایی که به اصطلاح چرک تاب هستند و در واقع دیرتر کثیف و لک می شوند مانند رنگ های فیلی یا کاراملی، در اولویتند. چون پارچه هایی که به این رنگها هستند و در مبل بکار می روند بر اثر میهمانی های زیاد و پی در پی یا بازیگوشی کودکان دیرتر کثیف می شوند.

پارچه های تیره برعکس تصور عموم مردم بد نیستند این ما هستیم که چینش درست وسائل مکمل را بلد نیستیم. بهتر است از رنگ های خنثی در پارچه مبل استفاده کنید تا  بتوانید با کوسن های رنگی و پرده ها آن را جذاب کنید.

در خرید پارچه مبل بهتر است پارچه یا چرمی را برای روکش مبل تان انتخاب کنید که کمترین اصطکاک را با لباس افرادی که روی آن می نشینند ایجاد کند، رعایت این نکته باعث انتخاب پارچه ی برای مبل تان خواهد شد که طول عمر بیشتری داشته و بادوام تر است و در واقع در مقابل سایش ایجاد شده در هر بار نشستن و برخاستن از آن، مقاومت بیشتری دارد.

شما همچنین می توانید برای تشخیص کیفیت پارچه های پرزدار مخمل یا جیر، سعی کنید پرزها را با ناخن دستتان از بافت پارچه بیرون بکشید، در پارچه های مبلی بی کیفیت پرزها از بافت پارچه جدا می شوند، این پارچه ها بر اثر سائیدگی و مورد استفاده قرار گرفتن، پرزهای خود را از دست می دهند و به مرور زمان بافت پارچه دیده خواهد شد که ظاهر نامناسبی به مبل شما خواهد داد، در حالیکه در پارچه های مبلی که کیفیت خوبی دارند نمی توان پرزهای پارچه را از بافت پارچه مبل بیرون کشید، این پارچه های مبل در مقابل شستشو و سائیدگی مقاومت بالایی دارند و پرزهای خود را از دست نخواهند داد.

پارچه مبل هایی که از جنس مخمل و براق هستند و مرز دارند را بهتر است در خانه هایی که فضای کمتری برای چیدمان مبل دارند به منظور روکش مبل استفاده کنیم زیرا این پارچه ها به دلیل براق بودن و داشتن پرز، باعث بزرگ تر به نظر آمدن فضای منزل می شوند.

اما پارچه مبلی های مخمل غیربراق و مات که بدون پرز نیز هستند، برای خانه های بزرگتر متناسبند.  

برای تشخیص کیفیت بافت پارچه نیز دو راه به شما پیشنهاد می کنیم.
روش نخست برای تشخیص کیفیت بافت پارچه این است که پارچه را چند بار و از چند جهت بکشید، پارچه ی مبلی که دارای بافت با کیفیت است کش نمی آید. البته فراموش نکنید که کش آمدن پارچه با نرمی آن فرق دارد.
راه دوم برای تشخیص کیفیت پارچه مبل، مقایسه ی آن با سایر پارچه های مبلی است. برای این کار پارچه ها را در مقابل نور قرار داده و کیفیت بافت پارچه ها را با هم مقایسه کنید.

البته در کشورهای اروپایی و آمریکا برای سنجش دوام و مقاومت پارچه های مبل از یک روش علمی  استفاده می کنند. در این روش علمی که دابِل رابز (double rubs) نامیده می شود، سائیده شدن پارچه مبل بوسیله ی لباس افرادی که از مبل استفاده می کنند توسط دستگاه انجام می شود، بدین صورت که نمونه پارچه لباس برای چندین بار روی پارچه ی مبل کشیده می شود تا مشخص شود که پس از چندبار کشیده شدن پارچه لباس روی پارچه مبل، پارچه های مبل ظاهرشان را از دست می دهند. پارچه های مبلی که با بیش از ۱۵هزار بار تکرار این عمل ظاهر خود را از دست می دهند، پارچه های باکیفیت برای استفاده در مبلمان بشمار می روند. پارچه مبل هایی که با ۹ هزار بار تکرار این کار شکل ظاهری خود را از دست می دهند، پارچه هایی با کیفیت متوسط هستند.

اگر تمیز نگه داشتن مبل و قابل شستشو بودن آن برایتان مهم است، روکش مبلتان را از جنس چرم انتخاب کنید. روکش چرم را می توان به راحتی و بوسیله ی یک دستمال شست. حتی برای جلوه و زیبایی بیشتر روکش چرم، می توان آنرا با روغن مخصوص چرم واکس زد و براق نمود.

اما چرم به راحتی با شی نوک تیز پاره می شوند و این پارگی قابل رفع نیست. 

روش تشخیص چرم مصنوعی از طبیعی

 چرم دو نوع مصنوعی و طبیعی دارد. نوع طبیعی کیفیت راحتی و دوام بسیار بیشتری نسبت به نوع مصنوعی خود دارد. به طبع قیمت چرم مصنوعی بسیار کمتر از چرم مصنوعی است.

برخی از تولید کنندگان و فروشندگان مبل درباره چرم به کار رفته واقعیت را نمیگویند. اما واقعا چطور چرم مصنوعی را از طبیعی تشخیص دهیم؟

راه های ساده ای برای اینکار وجود دارد.

چرم مصنوعی PVC یا پی وی سی و PU که با نام پلی اورتان در ایران شناحته می شود از یک روکش به نام Skin و یک لایه اسفنج از جنس  PVC یا PU است  که بر روی پارچه پوشش داده می شود. 

.

بوی چرم : چرم طبیعی کاملا بوی پوست میدهد اگر کمی شامه حساسی داشته باشید به محض نگهداشتن چرم در نزدیکی بینی خود بوی خاص آن راه حس خواهید کرد اما چرم مصنوعی بوی پلاستیک یا مشتقات نفتی میدهد.

.

پشت چرم : اگر چرم را برگردانید در سمت دیگر آن شاهد یک لایه پرزدار یا ریش ریش و مقاوم خواهید بود. چرم طبیعی این لایه به صورت پرز است اما در چرم مصنوعی شما شاهد شبکه ای از نخ های بهم تنیده خواهید بود پس اگر پشت چرم را برگرداندید و شاهد این نخ ها بودید یقین داشته باشید چرم مصنوعی است.

.

نرمی و یکدستی : چرم طبیعی نرم و یکدست است اما چرم مصنوعی اینگونه نیست. چرم مصنوعی به صورت شبکه های منظم به نظر میاید اگر این نظم در کل سطح چرم به چشم شما خورد قطعا آن چرم مصنوعی است و با استفاده از دستگاه تولید شده است. چون چرم طبیعی دارای الگوی تکراری در سطح آن نیست.

.

در آخر باید توصیه کنیم که اگر در خانه فرزند خردسال یا افراد مسن دارای بیماری های تنفسی یا انواع آلرژی دارید، بهترین گزینه از بین مدل های مبل برای شما و خانواده تان مدلی است که کمترین میزان پارچه در تولید آن بکار رفته بتشد، زیرا پارچه مبل به مرور زمان گردو خاک و سایر دلایل بروز یا تشدید بیماری های تنفسی مانند آسم یا تنگی نفس را به خود جذب می کند و زمینه ی تشدید بیماری تنفسی افراد خانه را در طی چند سال فراهم می نماید. 

از طرفی هم مبل هایی مانند مبل های سلطنتی که نمای چوب دارند و پارچه ی کمتری در تولیدشان مورد استفاده قرار گرفته، یا از جنس چرم بجای پارچه در آنها استفاده شده، تمیز کردن و زدودن گرد و غبار و سایر مواد آلاینده از سطح مبل با سهولت و سرعت بالاتری انجام می گیرد.

پارچه با الیاف طبیعی یا مصنوعی ؟

از الیاف طبیعی میتوان مواردی مانند کتان، لینن، پشم، ابریشم، چرم، ویسکوز ریون و استات را نام برد.


کتان :

محکم است دیرتر خراب می شود اما باید به زود کثیف شدن آن هم دید انتقادی داشت اگر در خانواده چرجمعیت هستید و بچه دارید پارچه مبل کتان انتخاب شک برانگیزی است.
لینن از جمله پارچه های مبلی است که محکم نیستند و دلایل محکمی وجود دارد که این پارچه مبل را برای منزل خود انتخاب نکنید:

1-  سایش سریع

2- لک پذیری  و چروک در اثر نشستن برخواستن

3 –  شستشوی دشوار

.


پشم :

از بهترین انتخاب ها میتوان پشم را نام برد الیاف آن مستحکم است و ضمانت خوبی در برابر تغییر رنگ، نخ کش شدن، چروک و لکه به شما میدهد.پارچه های مبل پشمی در اثر شستشو و تماس با آب حالت کوبیده و نمدی پیدا می کند و این یعنی هر روز بهتر از دیروز می شوند.

.


ابریشم :

گران بی خاصیت برای این پارچه مبلی بهترین عنوان است. درست است که وسوسه برانگیز است که از یک الیاف طبیعی به این مرغوبی استفاده کنیم اما یادتان باشد پارچه ابریشم برای مبل انتخاب خوبی نیست. این پارچه مبل بسیار نازک و ظریف است خیلی براق است و هر سلیقه ای را پوشش نمیدهد. نمیتوانید کل مبلتان را با این پارچه مبلی مزین کنید باید به فکر استفاده از کوسن های از جنس ابریشم باشید تا اینکه بخواهید کل مبل تان را با پارچه مبلی ابریشم روکش کنید.

یادتان باشد پاک کردن لکه از روی پارچه های ابریشم کار حضرت فیل است!

.


چرم :

به راحتی قابل شستشو و تمیز کردن است. اما خیلی زود با اشیا نوک تیز پاره می شود اصلا رابطه خوبی با اشیاه تیز ندارند و مجاورت کودکان همیشه پر استرس خواهد بود.

چرم به راحتی عرق میکنند و راحتی پارچه های مبلی را ندارند.

.
ویسکوز ریون :

جالب است بدانید این پارچه های مبل از خمیر کاغذ ساخته می شوند شاید باورتان نشود اما این واقعیت دارد، بخاطر جنسشان از مقاومت بسیار کمی در برابر آب و رطوبت دارند. جذب رطوبت آنها بسیار بالاست و برای شهرهای شمالی کشورمان یا شهرهای دارای آب و هوای شرجی اصلا توصیه نمی شوند. بر خلاف تصور عموم استحکام خوبی در برابر سایش دارند و در استفاده مکرر خودشان را حفظ میکنند. راحت هستند چون نرمی و لطافت خوبی دارند.اما فراموش نکنید زود چروک می شوند. درصورتی که عمل ساخت آنها از الیاف مصنوعی از قبیل نایلون یا  پلی استر استفاده گردد جذب رطوبت آن کاهش پیدا میکند.

.

استات ها :

این پارچه های مبلی هم از سلولوز طبیعی گرفته می شوند و به صورت لیف های استات در می آیند. از مزایای این نوع پارچه مبلی طبیعی میتوان به موارد منحصر به فرد آن میتوان مقاومت در برابر چروک اشاره کرد و اما معایبی از قبیل استحکام کم را میتوان با ترکیب پلی استر از بین برد.

metiadmin

Leave A Comment