مبلمان چستر فیلد

شايد در كنار فضای نشيمن خانه که آتش شومینه زوزه می‌کشد، وجود یک مبل چستر شکوهی جاودانه به فضا دهد. مبل چستر یا چسترفیلد (Chesterfield)، پادشاه دنیای مبلمان است! به ویژه وقتی از چرم طبیعی به رنگ قهوه‌ای ساخته شود؛ به دکوراسیون داخلی نمایی زیبا و لوکس می‌بخشد.

مبل چستر با اینکه ریشه انگلیسی دارد، ولی قرن‌های است که در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و هنوز هم از نظر سبک و عملکرد هم با فضای سنتی و هم با محیط مدرن تطابق دارد.

این نوع مبلمان راحتی که اغلب مختص خانه‌های اشرافی بود، در نزد افراد مشهوری همانند ملکه ویکتوریا و زیگموند فروید، اعتبار بالایی داشت. به همین ترتیب، چسترفیلد کم کم تبدیل به یکی از مبلمان مورد علاقه افراد خاص شد، رویکردی که همچنان در دنیای امروز نیز باقی است ؛ با مبلمان رویال همراه باشید.

مبل چستر چیست ؟

ظاهر مبل چسترفیلد کاملاً قابل تشخیص است، دسته‌های بلند استوانه‌ای شکل، استفاده از دکمه برای طرح دادن بر روی پشتی، استفاده از نشیمنگاه نرم، داشتن پایه، استفاده از متریال چرم و ظاهری کشیده از جمله ویژگی‌های ظاهری این نوع مبل است.

این مبل اغلب شهرت خود را به خاطر کیفیت و ظاهر لوکسش بدست آورده است. بهترین مبل چسترفیلد همیشه با چوب و چرم باکیفیت ساخته می‌شود که استانداردی برای تولید نوعی از مبلمان خانگی و یا اداری است.

مبل چستر فیلد

تاریخچه مبلمان چستر

اگرچه به طور رسمی اثبات نشده است، اما مبل چستر در اواسط دهه 1700 توسط لرد فیلیپ استنهاپ، چهارمین ارل چسترفیلد، سفارش داده شده است. لرد استنهاپ نویسنده و سیاستمدار تحسین‌ برانگیز و ظاهراً پیشروی زمانه خود بود که در هنگام شهرتش نوعی از صندلی را درخواست کرد که هنگام نشستن لباس‌هایش چروک نشوند!

توجه به این نکته مهم است که احتمالاً این چسترفیلد در اوایل قرن 18 بسیار متفاوت از مواردی بود که امروزه می‌شناسیم. طراحی این مبل در زمان سلطنت ملکه ویکتوریا با اولویت قرار دادن راحتی بیشتر رواج پیدا کرد.

فنر مارپیچی در اواسط دهه 1800 اختراع شد، به همین دلیل مبلمان با راحتی بیشتر نیز در دست تولید قرار گرفت. در قرن نوزدهم، جای نشیمنگاه مبل جهت نرم شدن بیشتر با موی اسب پُر و سطح پشتی آن نیز با دکمه‌های تورفته تزیین شد.

چسترفیلد به طور معمول با چرم و مخملی باکیفیت پوشانده می‌شد تا ظاهری لوکس پیدا کند. بنابراین، به سرعت مبل راحتی به وجود آمد و در خانه‌ها و محیط‌های اداری به عنوان یک اصل مهم در دکوراسیون داخلی تلقی شد. سرانجام، طبقه متوسط ​​با شناخت همه کاره بودن این مبل و ظاهر عالی‌اش که می‌توانست مطابق بر نوع سبکی باشد، روند توسعه و محبوبیت مبل چستر را به دست گرفت.

بعد از 200 سال، صندلی و مبل چسترفیلد را می‌توان «مبلمان کلاسیک همیشه در مُد» نامید. این مبلمان چه به صورت چرمی و چه از جنس پارچه با روکش باشد، به طور مداوم در طول تاریخ  مورد بازسازی قرار گرفته است تا نشان داده شود که در بسیاری از فضاها هنوز هم قابل استفاده است.

مبلمان چستر فیلد رویال

متریال و جنس مبل چستر

برای شناسایی نیازهای خود، ممکن است از خود بپرسید که مبل چسترفیلد از چه متریا‌ل‌هایی ساخته می‌شود؟ برای پاسخ به موارد زیر توجه کنید:

چرم : چرم انتخاب بسیار محبوب برای این نوع مبلمان است. درجه‌های مختلفی از چرم وجود دارند که «چرم طبیعی دانه‌دار کامل» بالاترین کیفیت و بیشترین قیمت را نیز داراست. اگر بودجه مناسبی دارید، چرم طبیعی می‌تواند یک سرمایه‌گذاری عالی باشد. چرم طبیعی دارای دوام و زیبایی منحصربه فردی است و به دکوراسیون شخصیت و استایل می‌بخشد.

پارچه : این فیبر طبیعی مقاومت خوبی در برابر خرابی دارد، اما در برابر خاک، چروک شدن و آتش‌سوزی مقاومتش پایین است. دوام و استحکام مبلمان پارچه‌ای به انتخاب نوع پارچه و کیفیت آن بستگی دارد. پارچه‌های بوم (کنواس) و حریر گل‌دار بسیار زیبا هستند، اما سریع خراب شده و تمیز کرن آنها دشوار است.

کتان : این متریال برای فضاهای رسمی و یا برای خانواده‌های بدون فرزند و حیوانات خانگی مناسب است. کتان پارچه‌ای ظریف است که به راحتی گرد و غبار را جذب کرده و چروک نیز می‌شود. در صورت کثیفی، معمولاً توصیه می‌شود مبلمان به سرعت تمیز شود تا جای آن برای همیشه باقی نماند. در حالی که کتان به مراقبت ویژه نیاز دارد، ولی دوام آن حرف نخست را می‌زند.

میکروفیبر : این پارچه گزینه مناسبی برای صاحبان حیوانات خانگی است. میکروفیبر، نوعی پلی آستر است که بسیار نرم و با دوام بوده و تمیز کردن آن نیز آسان است. از آنجا که بافت این متریال بسیار محکم است، موی حیوانات خانگی و گرد و غبار بر روی آن نمی‌‌نشیند؛ همچنین نگهداری از آن نیز بسیار ساده است.

پلی آستر : این یکی از پرمصرف‌ترین پارچه‌های مصنوعی است که برای مبلمان استفاده می‌شود. این متریال گزینه‌ای مقرون به صرفه است که مزایای بسیاری دارد؛ مقاوم در برابر چین و چروک، شیک بودن، طول عمر بالا و آسانی در تمیز کردن. به علت وجود این ویژگی ها، استفاده از این نوع پارچه برای مبلمان در خانواده‌های دارای فرزند محبوبیت بیشتری دارد.

زیباشناسی مبل چستر

آیا ایده خوبی برای قرار دادن مبل چسترفیلد در دکوراسیون فضای مدرن وجود دارد؟ همان‌طور که می‌دانید این مبل سَبکی کاملاً کلاسیک دارد و به عنوان نماد همه مبل‌های سنتی به حساب می‌آمد.

با این وجود، مبل چستر حتی در دکوراسیون فضاهای مدرن نیز می‌تواند انتخابی بسیار خلاقانه باشد. جذابیت ظاهری این مبل غیرقابل انکار است و برای ایجاد محیطی لوکس و لاکچری با ترکیبی از اِلمان‌های سنتی و مدرن عالی است.

کارشناسان طراحی داخلی دوست دارند از مبل و صندلی چستر در اتاقی با طراحی مینیمال (مطابق با معیارهای سادگی) بهره ببرند. از این طریق، مبل چسترفیلد به عنصر اصلی طراحی داخلی شناخته و از هر نمایی به نقطه کانونی فضا تبدیل می‌شود.

یک توصیه خوب این است که اگر می‌خواهید یک مبل چستر را در فضایی مدرن قرار دهید، مدل‌هایی با رنگ‌های قرمز، سفید، مشکی یا آبی را انتخاب کنید. کاربردی بود این مبلمان برای استفاده در بیشتر فضاها نشان از ظاهر پرهیبت و وجود عناصر زیباشناسی در دسته بلند مبل، دکمه‌های فرو رفته و استفاده از متریال چرم است.

.

انواع مبل چسترفیلد

لازم به ذکر است که مبل چستر دارای چند انوع مختلف است:

دو نشیمنگاه : این نوع مبل چستر طرحی کوچک‌تر از نوع کلاسیک آن است که برای دو نفر در نظر گرفته شده است و اغلب از چرم ساخته می‌شود.

سه نشیمنگاه : مبل‌های چسترفیلد همچنین در ابعاد بزرگتری برای سه نفر نیز طراحی و ساخته می‌شوند که در واقع کلاسیک‌ترین نوع هستند.

صندلی : صندلی چسترفیلد کاملاً ظاهری شبیه به مبلمان آن را دارد، ولی تنها برای یک کاربر مناسب است و دارای پشتی و دسته های بلند‌تر می‌باشد.

کلام آخر

اگر شخصی از شما خواست تا به یک مبل چستر فکر کنید، احتمال خیلی قوی وجود دارد که مشخصات ظاهری این مبل را به یاد آورید. به این دلیل که هر فردی حداقل یکبار در زندگی خود این مبل را دیده است، در تلویزیون، محیط‌های اداری یا حتی مطب دکترها !

مبل چستر به خوبی سزاوار این موضوع است که چطور شهرت افسانه‌اش زبان زد خاص و عام گشته است. لوکس بودن و زیبایی این مبل نمایی منحصربه فرد به محیط می‌دهد، بی دلیل نیست که زیگموند فروید، روانشناس بزرگ سوئیسی درباره این مبل می‌گوید: «وقتی بیماران من بر روی صندلی چستر می نشستند، آمادگی بیشتر برای درمان و هیپنوتیزم داشتند، انگار که می‌دانستند این صندلی برای همین کار ساخته شده است !»

 

metiadmin

Leave A Comment