مبل سلطنتی مصری چیست :

مبل سلطنتی مصری جز دسته مبل‌های استیل است که در واژگان عموم مردم با نام مبل سلطنتی شناخته می‌شود.مبل استیل مصری یا همان مبل سلطنتی مصری دارای ویژگی‌های خاصی است که با توجه به آن از سایر مبل‌ها متمایز می‌شود. هر چند که در بازار مبل موجود در کشور تولیدکنندگان با کپی کردن از طرح‌های اصلی و استفاده از جنس‌های نامرغوب به نام مبل استیل و به خصوص مبل سلطنتی مصری آسیب وارد می‌کنند، اما باز هم ابهت و جذبه این نوع مبل‌ها و علاقه افراد مختلف در جامعه مانعی برای رکود در فروش این مبل‌ها نشده است.

در این مطلب قصد داریم مبل سلطنتی مصری را به صورت دقیق و با جزییات برای شما تشریح کنیم. پس اگر قصد خرید مبل استیل به سبک مصری را دارید، در ادامه این مطلب با سایت مبلمان رویال همراه باشید.

.

مواردی که در این بخش مطرح خواهند شد به شرح زیر است ؛

  • علت نام گذاری این نوع مبلمان به مبل سلطنتی مصری چیست ؟
  • سبک‌های دکوراسیونی مناسب برای مبل سلطنتی مصری
  • ویژگی های مبل سلطنتی مصری
  • طراحی و ساخت و مواد به کار رفته در آن
  • قیمت
  • دوام و ماندگاری

علت نام گذاری این نوع مبلمان به مبل سلطنتی مصری با این شکل و شمایل چیست ؟

همان طور که می دانید مبل‌های سلطنتی از گذشته تا کنون نماد اشرافی‌گری و تجملات دربار و سطوح بالای جامعه بوده‌اند. به نوعی هر زمان که وسیله‌ای برای بیان تمکن مالی افراد قدرتمند و ثروتمند به میان می‌آمد آن‌ها از بالاترین کیفیت و قیمت برخوردار بوده و تمایزی فاحش با سایر هم نوعان ساخته شد خود می‌داشتند. مبل‌ها نیز که قدمت طولانی دارند از این موضوع مستثنی نیستند. مبل‌ها در کاخ‌ها و بناهای پادشاهان دارای دسته بندی‌های گوناگونی بودند. مثلاً رده‌های بالایی حکومتی بر روی صندلی‌های خاص می‌نشستند و سایرین بر روی زمین و… . تخت پادشاه یا حاکم نیز با تزیینات و جواهرات آراسته می‌شد تا به وضوحشان و مقام وی را به رخ دیگران بکشد.

اما از آنجا که مصریان با تاریخچه بسیار طویل در اشرافی گری و تجملات شناخته می‌شوند، پادشاهان بسیاری به خود دیده‌اند و از گذشته با برده داری و جمع آوری مال برای خود قدرت‌های کوچک و بزرگی زیر سایه پادشاه برای خود دست و پا می‌کردند، هر یک سنگ بنای یک وسیله را برای نمایش و جلوه میان دیگران ارائه می‌کرد. اما چیزی که در بین آن‌ها مرسوم بود تخت‌هایی بودند که آن‌ها در کاخ‌های خود قرار می‌دادند و یا بر آنها سوار شده و در شهر تردد می‌کردند. همه این تخت‌ها از سنگ‌های قیمتی و زینتی پوشیده شده بودند و به نوعی نماد قدرت مالی آن‌ها به شمار می‌رفتند. مبل سلطنتی مصری از همان تخت‌ها و سریرها الهام گرفته و این نقش و نگارهای ریز و درشت که بر روی آن دیده می‌شود نیز همان سنگ‌ها و جواهرات قدیمی‌اند که به شکل چوب‌های تراش خورده و منبت کاری شده جایگزین آن‌ها شده‌اند. ابهت و عظمت این مبل‌ها در نگاه اول حسی وصف ناشدنی به شما می‌بخشد و با نشستن بر روی آن‌ها این گونه است که متوجه می‌شوید مصریان باستان چگونه چنین مبل‌هایی را برای خود انتخاب می‌کرده‌اند.

چه نوع سبکی برای مبل‌های استیل مصری یا همان مبل سلطنتی مصری مناسب است ؟

اندازه و بزرگی این دسته از مبل‌ها یعنی مبل‌های سلطنتی پیش از ورود به انتخاب سبک و نوع دکوراسیون برای ما محدودیت‌هایی را به وجود می‌آورد. به همین دلیل باید توجه کنید که معمولاً چنین مبل‌هایی، همانند سایر مدل های مبل سلطنتی برای خانه‌های کوچک مناسب نیست. به مطلب دقت کنید؛ ما نگفته‌ایم که این مبل‌ها را نخرید؛ اما پیشنهاد می‌دهیم اگر خانه‌ای دارید که مساحت استقرار مبل‌ها در خانه شما به اندازه کافی نیست به سراغ مبل‌های رده پایین‌تر از نظر حجم و اندازه بروید تا خانه را دچار هرج و مرج نکرده باشید؛ مانند انواع مبل‌های راحتی، ال شکل و یا انواع مدل های زیبای مبل کلاسیک که در بازار مبلمان و یا فروشگاه های اینترنتی مبل یافت می‌شوند.

قرار دادن مبل سلطنتی مصری در یک خانه با دکوراسیون مدرن چگونه به نظر خواهد رسید؟ معمولاً مبل‌های استیل را باید در فضایی به کار گرفت که ساختار و چینش لوازم دکوراسیون و حال و هوای آن به سمت یک دکور لوکس تجملاتی با ویژگی‌های سلطنتی متمایل باشد. در این بین ممکن است خانه‌ای مدرن وجود داشته باشد که بخشی از آن با دکور سبک امروزی و مدرن چیده شده و قسمتی دیگر را به عنوان فضای میزبانی به مبلمان استیل اختصاص داده باشد. این چنین سبکی در خانه‌های ایرانی به وفور یافت می‌شود که خانه را با مبل‌های راحتی و سلطنتی می‌آرایند که بخش راحتی را برای دورهمی ها و خانواده اختصاص داده و بخش سلطنتی را برای میهمانان و اتاق پذیرایی تزیین می‌کنند.

سبک دیگری که این مبل به خوبی در آن جای می‌گیرد دکوراسیون و دیزاین سنتی ایرانی است که خلق و خوی نزدیک‌تری با مبل‌های استیل ( سلطنتی ) و کلاسیک دارد. دکوراسیون ایرانی که آمیخته با رنگ‌ها و نقش‌های پرطراوت است با مبل‌های استیل میانه بسیار خوبی دارد و مبل سلطنتی مصری نیز از این قاعده مستثنی نیست. وجود انواع فرش در دکوراسیون ایرانی باعث می‌شود مبل‌های استیل به خوبی در خانه دیده شده و با دکور هماهنگ شود.

مهم ترین ویژگی مبلمان مصری سلطنتی چیست ؟

حال به این پرسش می‌رسیم که مبل استیل مصری چه ویژگی‌هایی دارد که آن را از سایر مبلمان استیل متمایز می‌کند؟ در رابطه با ویژگی‌های این نوع مبلمان بایستی بگوییم که طراحی پیچیده و البته منبت کاری‌های بیشتر نسبت به سایر مدل‌های مبلمان استیل از مهم‌ترین ویژگی‌های مبلهای مصری به شمار می‌روند. طراحی‌های پیچیده و چشم‌نوازی که معمولا روی دسته‌های مبل استیل مدل مصری، پایه‌ها و تاج آن مشاهده می‌شوند و آن‌ها را از سایر مبلمان سلطنتی معمول متمایز می‌کنند.

طراحی، ساخت و مواد به کار رفته در بخش‌های مختلف مبل مصری :

طراحی این نوع مبل به مانند سایر مبل‌های استیل از طرح‌های وارداتی نشات گرفته است. هر چند در ایران نیز طراحان خبره و کارکشته‌ای در این زمینه وجود دارند، اما نمونه‌ای از طرح اصلی را به عنوان الگو برداشته و سپس بر روی آن کار می‌کنند. مبل مصری که با دسته‌های پر نقش و تاج و پایه‌های شلوغ معروف و مشهور است با یک نگاه شما را توجیه خواهد کرد که این مبل از سایر مبل‌های هم دسته خود تفاوت بسیاری دارد. از همین رو با مشاهده چند نمونه از مبل‌های مصری به راحتی مورد مشابه را در بازار خواهید یافت. طرح کلی مجموعه مبل‌های استیل ابتدا بر روی الگو پیاده سازی شده و پس از تأیید نهایی وارد فاز ساخت خواهد شد. اکثر طراحان مبل‌های استیل یکی از نمونه‌های خود را به طراحی مبل سلطنتی مصری اختصاص می‌دهند، اما در عمل تفاوت فاحشی بین آن‌ها دیده نخواهد شد؛ چرا که همگی این مبل‌ها از یک خانواده هستند.

در بخش ساخت مبل سلطنتی مصری مراحلی طی می‌شود که برای اکثر مبل‌های استیل معمول بوده و روال عادی آن محسوب می‌شود. این مراحل شامل ساخت نمونه اولیه، بررسی و تست مبل نمونه، رفع ایرادات و در نهایت تأیید نهایی برای اجرا به صورت تولید انبوه است.

در مرحله اول پس از طراحی، چوب‌های مورد نیاز برای این کار تهیه شده و پس از تست کیفیت و دوام تحویل بخش برشکاری می‌شود، چوب هایی که بر روی مبل و در محل نمایش به کار گرفته می‌شوند با چوب‌هایی که در درون کار مورد استفاده واقع می‌شوند تفاوت‌هایی دارند. میزان استحکام چوب‌های بخش درونی باید بیشتر باشد تا وزن مورد انتظار را تحمل کنند و در مقابل نوع چوب مورد نیاز برای نما و بخش تزیینی به طوری انتخاب می‌شد که قادر به تحمل ظرافت کاری‌ها و منبت کاری‌های موجود در طرح باشد. این بخش در قیمت گذاری مبلمان سلطنتی مصری بسیار تأثیر گذار است. از این رو بسیاری از  تولیدکنندگان به دنبال کاهش قیمت تمام شده در بخش تولید و صرفه اقتصادی برای خریداران به سمت استفاده از مصنوعات صنعتی به جای چوب رفته‌اند. در حالی که این موضوع در ایران به اشتباه مورد نقد بسیاری واقع شده و از آن به خوبی یاد نمی‌کنند، برخلاف آن در اتحادیه اروپا و کشورهای غربی به تولید کنندگانی که چوب را از مسیر تولید خود خارج می‌کنند تسهیلات و امتیازاتی قائل می‌شوند تا بتوانند چوب، این سرمایه طبیعت را به خوبی حفظ کنند. مبل‌های رزینی و پلیمری از جمله بهترین جایگزین‌های چوب در این صنعت هستند که در کشورهای خارجی به خوبی از آن‌ها استقبال شده است.

قیمت تمام شده پایین، دوام بیشتر نسبت به چوب، امکان فراهم دهی و نقش نگاری راحت‌تر و وسیع‌تر نسبت به چوب و بسیاری از مزایایی است که حتی چوب‌ها نیز از داشتن آن‌ها عاجزند. مبل سلطنتی مصری نیز مانند مبل‌های استیل با مواد پلیمری در بازار یافت می‌شود که قیمت مناسب‌تری نسبت به مدل چوبی خود داشته و از نظر طول عمر نیز امتحان خود را پس داده‌اند. پارچه‌های این نوع مبل‌های نیز در قیمت گذاری آن‌ها نقش مستقیمی ایفا می‌کنند. شاید در نگاه اول تفاوتی میان پارچه‌های معمول و لوکس دیده نشود، اما با نزدیک شدن و لمس پارچه‌ها به خوبی می‌توانید تفاوت میان پارچه مرغوب و معمولی را دریابید. برای سفارش مبل مصری رنگ پارچه را باید با توجه به دکوراسیون خود انتخاب کنید که جنس آن نیز می‌تواند در بهتر دیده شدن آن اثر گذار باشد. مبل استیل مصری آماده شده زمانی که برای تست مورد آزمایش قرار می‌گیرد باید محل دوخت‌ها، لمسه ها، تشک‌ها، کوسن‌ها، دسته‌ها و پایه، تاج مبل و موارد دیگر مورد بازرسی قرار بگیرد تا ایرادات بخش تولید و تکمیل برطرف شده و محصولی بدون ایراد تحویل مشتریان گردد. مرحله آخر تحویل نمونه اصلاح شده به بخش تولید و ذکر موارد لازم جهت اصلاح نمونه تستی بوده تا تولید انبوه آغاز شود.

قیمت مبل سلطنتی مصری در بازار چقدر بوده و به چه صورتی تعیین می‌گردد ؟

در ابتدا باید بگوییم که متأسفانه تعیین قیمت مبل در بازار امروزی و با توجه به شرایط اقتصادی موجود، امری بدون عرف و منطق بوده و هر تولید کننده‌ای بنا به سلیقه شخصی خود قیمت‌ها را مشخص می‌کند. اما در قیمت گذاری مبل استیل و در کنار آن مبل سلطنتی مصری عوامل متعددی در قیمت نهایی و تمام شده مبل نقش بازی می‌کند. مبل از مرحله پیش تولید و طراحی تا مرحله فروش در مغازه‌ها و نمایشگاه‌ها مراحل پر پیچ و خمی را طی می‌کند و هر مرحله در قیمت گذاری آن تأثیر مستقیم و غیر مستقیم دارد. مبل استیل که در مقایسه با سایر مبل‌ها قیمت بیشتر و بالاتری دارد و نام سلطنتی بودن آن نیز بر بالا رفتن قیمتش تأثیر گذار بوده، وجهه یک مبل لوکس و گران‌قیمت را در بازار به رخ می‌کشد، حال آنکه خرید آن برای بخش از جامعه مقدور نیست. با این حال تولید کنندگان منصفی نیز وجود دارند که با قیمت گذاری عادلانه و منصفانه و به دور از حاشیه، انتظارات را برآورده می‌کنند.

از سوی دیگر مواد مصرفی مبل‌ها که از چوب یا مواد صنعتی تشکیل می‌شود و پارچه و کارهای جانبی آن را نیز در بر می‌گیرد می‌تواند قیمت‌ها را دست خوش تغییر گند. نکته‌ای که قابل تأمل است این است که در بازار با مبل مصری مواجه می‌شوید که قیمتی بسیار پایین‌تر از عرف داشته اما ظاهری مشابه سایرین دارد، منطق حکم می‌کند که وسیله مورد نظر از کیفیت مناسبی برخوردار نباشد، چرا که قیمت تمام شده برای مبلمان و به خصوص مبل‌های سلطنتی یک کف داشته و پایین بودن قیمت‌ها ( قیمت‌های غیر عادی ) یعنی وجود اختلال در یکی از بخش‌های تولید را متذکر می‌شود. در نتیجه در مواقعی که با این شرایط رو به رو می‌شوید قیمت‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید تا به جای هزینه اضافی دوباره برای خرید مبل بعدی یک مبل با دوام و خوش قیمت تهیه کرده باشید.

دوام و ماندگاری مبل سلطنتی ( مبل سلطنتی مصری ) به چه صورت است ؟

معمولاً مبل‌های سلطنتی با توجه به این که کار زیادی بر روی آن‌ها انجام می‌شود و زمان و هزینه بالایی برای تولیدشان صرف می‌شود، در نتیجه انتظار می‌رود دوام و عمر طولانی‌تری نسبت به سایر مبل‌ها از خود نشان دهد. در این که هر وسیله‌ای طول عمری معین دارد شکی نیست، اما همین دوام و عمر مبل با توجه به عواملی مانند نگه داری و مراقبت، شرایط آب و هوایی، محل استفاده و … دچار افزایش و کاهش می‌گردد. مثلاً مبل‌های چوبی در محیط‌های مرطوب عمرشان کاسته شده و دچار تحلیل می‌شوند، باد کردن و ترک خوردن از نشانه‌های کاهش عمر مبل‌های چوبی است. البته مبل‌هایی که به صورت صنعتی آماده می‌شوند دوام بیشتری از خود د مقابل این موارد نشان می‌دهند.

مبل‌هایی که در مکان‌های عمومی مانند لابی‌های هتل‌ها و ساختمان‌ها قرار داده می‌شوند و یا در مراسمات غیر معمول مانند عروسی یا جشن‌ها قرار داده می شوند نیز عمر کوتاه‌تری نسبت به هم نوعان خود دارند. به همین دلایل است که عمر مبل‌ها دچار تغییر و تحول می‌شود.

برای این که مبل استیل مصری خود را از گزند فرسایش حفظ کنید موارد زیر را رعایت کنید :

استفاده از انواع کاور مبل و محافظ‌های پارچه‌ای یا نایلونی برای مبل‌ها هنگامی که به سفرهای طولانی می‌روید و یا مدت طولانی از مبل استفاده نمی‌کنید. در نگه داشتن مبل‌ها عدم استفاده از مواد شوینده صنعتی قوی و سفید کننده‌ها، مورد بعدی است. جلوگیری از تابش مستقیم نور آفتاب بر روی مبل‌های سلطنتی عمر پارچه و بدنه را بالا خواهد برد. از قرار دادن مبل‌ها در محیط‌های مرطوب و یا با تغییرات دمایی زیاد جلوگیری شود، زیرا این قسمت باعث خواهد شد انبساط و انقباض بدنه مبل آن را دچار آسیب جدی کرده و مشکلات جبران ناپذیری را رقم بزند. قسمت نشیمن مبل بر اثر نشست و برخاست های مکرر پس از مدتی ممکن است از حالت نرمال و طبیعی خود خارج شود که البته شما می‌توانید با صرف هزینه‌ای اندک و به کمک بخش خدمات و سرویس کارگاه‌های تولیدی مبل آنها را نوسازی کرده و طراوت دوباره‌ای به مبل‌ها ببخشید.

با توجه به این متن مطالب مورد نیاز در مورد مبل سلطنتی مصری بیان شد. اکنون و پس از مطالعه این مقاله شما به ما بگویید چه مواردی در این زمینه از قلم افتاده است؟ نظر شما در مورد مبل سلطنتی مصری چیست؟ آیا تجربه استفاده از این سبک مبل ها را داشته اید؟ با نظرات و همراهی‌های خود در این سایت ، همراهان و دوستداران صنعت دکوراسیون را راهنمایی کرده و ما را نیز در بهبود هر چه بیشتری این بخش‌ها یاری نمایید.

metiadmin

Leave A Comment