مبلمان دسته چوبی بهتر است یا دسته متکایی ؟

شاید برای خیلی از شما این سوال پیش آمده باشد که مبل دسته چوبی بهتره یا دسته متکایی. اما قبل از این که به این موضوع بپردازیم که کدام یک از این نوع مبل ها بهتر است و آن ها را باهم مقایسه کنیم، خوب است که هرکدام از این مبل ها را به طور جداگانه بشناسیم. بعد از این که ویژگی ها و شرایط هر کدام را متوجه شدید، تصمیم گیری و انتخاب برای شما راحت تر خواهد بود.

پس تا آخر این مطلب ازسایت مبلمان رویال با ما همراه باشید.

مبل دسته چوبی چیست ؟

همانطور که می‌دانید مبل ها عموما به سه دسته مبل راحتی، استیل و نیمه استیل یا همان کلاسیک تقسیم می‌شوند. مبل های دسته چوبی که به مبل های دسته منبتی نیز معروفند و شاید اسم آن را بیشتر شنیده باشید، معمولاً در رده مدل های استیل و کلاسیک قرار می‌گیرند و دسته های این نوع از مبلمان است که چوبی یا منبتی هستند. اکنون به این موضوع بپردازیم که چرا به آن ها منبتی می‌گویند و ویژگی خاص آن‌ها چیست. مبل استیل و کلاسیک به نسبت مبل راحتی از ظرافت کاری ها و قیمت بالاتری برخوردار هستند اما اگر مبل های دسته منبتی خریداری کنید قیمت آن از قبل هم بیشتر می‌شود. اما این افزایش قیمت بی‌دلیل نیست.

در مدل های مبل کلاسیک دسته چوبی یا منبتی منبت کاری هایی که روی دسته های انجام می‌شود، علاوه بر زمان زیادی که می‌برد نیاز به هنر یک فرد متخصص در این زمینه دارد. در میان مدل های مبل سلطنتی نیز مدل های دسته چوبی یا دسته منبتی وجود دارد اما به نسبت مدل های کلاسیک کمتر بوده و حجم منبت کاری بیشتری دارند.

 خوب می‌دانیم که جنس و کیفیت یک چوب چه مقدار بر بهتر بودن مبل تاثیرگذار است. در پروسه ساخت مبل دسته منبتی باید از بهترین چوب ها استفاده شود، زیرا در حین کنده‌کاری ها و منبت کاری ها روی آن ممکن است چوب شکسته شود. پس باید چوبی به کار گرفته شود که از نظر انعطاف پذیری و مقاومت در بهترین نوع خود باشد. چوب چنار، راش، گردو بهترین چوب هایی هستند که برای ساخت مبل دسته چوبی استفاده می‌شود که در حال حاضر می­توان از چوب راش به عنوان بهترین چوب مورد استفاده برای مبل­های کلاسیک و سلطنتی در ایران نام برد.

پارچه هایی که برای مبل دسته منبتی استفاده می‌شود معمولا پارچه های گل دار و مخملی هستند که جلوه بسیار زیبا و باشکوهی به این دسته از مبلمان می‌بخشند. در نتیجه اگر به سبک های مجلل برای منزل خود علاقه دارید، مبل های دسته منبتی را انتخاب کنید که بر روی تاج، دسته و پایه آن با رنگ های طلایی، برنز و نقره ای منبت کاری شده است.

مبل دسته متکایی چیست ؟

همانطور که از اسم این دسته از مبلمان پیداست، مبل های دسته متکایی فارغ از هرگونه چوب یا کنده‌کاری در قسمت دسته­ های مبل هستند و دسته های آن ها مانند بالشت نرم و راحت است. معمولاً مبل های استیل و مبل های کلاسیک از نوع مبل های دسته متکایی هستند. همانطور که در عکس ها مشاهده می‌کنید در ساخت دسته های این مبل ها هیچ گونه منبت کاری وجود ندارد و چوب به کار رفته در آن ها کمتر از مبل های دسته منبتی است اما این دلیل بر این نیست که الیاف، چوب، متریال و دیگر مواردی که برای ساخت این نوع مبل ها به کار گرفته شده کم کیفیت هستند.

برعکس در این سبک مبلمان به جای دقت بر روی مرغوب بودن چوب به مرغوب بودن دیگر مواد دقت می‌شود. در ساخت مبل های دسته متکایی این راحتی و سلیقه مشتری یا خریدار است که در نظر گرفته می‌شود.

قبل از خریداری کردن مبل های استیل دسته متکایی بهتر است حتما روی آن بنشینید و آن را امتحان کنید. به دسته های آن فشار بیاورید تا از نزدیک شاهد کیفیت آن باشید. بعضی مبل های دسته متکایی با فشار دست وقتی به داخل فرو می‌روند به سختی دوباره به بالا برمی‌گردند. شما باید دقت کنید مبلی را بخرید که با فشار دست به سادگی و به سرعت دوباره به بالا برمی‌گردد.

بعضا دیده شده که در قسمت تاج و پایه مبل های دسته متکایی نیز از منبت کاری و چوب استفاده می‌شود اما ماهیت دسته های آن تغییری نکرده است و همچنان متکایی است. این دسته از مبل ها باز هم در رده مبل های دسته متکایی هستند. معمولاً در ساخت بعضی مبل های کلاسیک از این روش استفاده می‌شود. پارچه استفاده شده در مبل های دسته متکایی نیز از بهترین پارچه های موجود در بازار است که شما می‌توانید به سلیقه خود پارچه های گل دار یا طرح دار را انتخاب کنید، یا اگر ساده پسند هستید یک رنگ ساده برای مبل خود انتخاب کنید.

مبل دسته چوبی بهتره یا دسته متکایی ؟

احتمالا اکنون به جواب این سوال رسیده باشید که نمی‌توان بین این دو دسته مبلمان بهتر و بدتر را انتخاب کرد چرا که انتخاب بین مبل ­های دسته­ متکایی یا مبل دسته چوبی امری سلیقه­ ای است و تفاوت این دو نوع از مبلمان کلاسیک و سلطنتی تفاوت در کیفیت آن­ها نیست؛ اما به طور کلی می­‌توان گفت مبل­ های دسته متکایی نسبت به مدل‌های دسته چوبی یا دسته منبتی راحتی بیشتری را برای افراد به هنگام نشستن بر روی آن­ها فراهم می­‌کنند. اما از طرف دیگر مبل­ های دسته چوبی زیبایی و ظرافت بیشتری را برای دکوراسیون محیط به ارمغان می­‌آورند.

 به عنوان حرف آخر باید گفت که مبل دسته متکایی و مبل­ های دسته چوبی دو نوع مختلف از انواع مبل­ های استیل و کلاسیک هستند که تفاوت آن­ها همانطور که از نام آن ها پیدا است در دسته های آنهاست. یکی دسته­ های چوبی و منبت کاری شده دارد و در دیگری دسته ­ها دارای حالت متکایی است و از اسفنج در قسمت دسته ­ها استفاده می­‌شود.

metiadmin

Leave A Comment