تفاوتهای مبل استیل و نیمه استیل

آیا تفاوت مبل استیل و نیمه استیل را می دانید ؟ برای انتخاب مبل برای منازل به معرفی انواع مبل می پردازیم و درنهایت به تفاوت بین دو دسته از مبلمانی که دارای شباهت بسیار زیادی به هم هستند می پردازیم که مبلمان استیل یا همان مبل سلطنتی  دارای منبت کاری زیاد، پایه های بلند،دسته های بزرگ، تاج بلند و قیمت بیشتر نسبت به مبلمان نیمه استیل یا همان مبل  کلاسیک است.

با سایت مبلمان رویال همراه باشید :

تفاوت مبل استیل و مبل نیمه استیل :

مبل نیمه استیل به دلیل شکل ظاهری نزدیکی که به مبل استیل دارد گاهی با هم اشتباه گرفته می شوند در صورتی که دارای تفاوت هایی هستند که می توان آنها را از هم تشخیص داد و انتخاب درست داشت. مبلمان استیل معمولا 9 نفره هستند یعنی دارای یک مبل سه نفره ، چهار عدد مبل یک نفره و دو مبل میزبان هستند در صورتی که مبل نیمه استیل همانند مبل راحتی هفت نفره هستند یعنی دارای یک مبل سه نفره ، یک مبل دونفره و دو عدد مبل یک نفره است. مبلمان نیمه استیل نسبت به مبلمان استیل به دلیل چوبی که کمتر در آن ها بکار رفته سبک تر و ساده تر بوده و منبت کاریهای کمتری برخوردار هستند.

نکته حائز اهمیت دیگر قیمت آنهاست قیمت مبل نیمه استیل در شرایط یکسان یعنی چوب و پارچه بکار رفته با هم برابر باشد در مقایسه با مبل تمام استیل کمتر است.

 با رشد تمدن و تغییر و تحول در زندگی بشر سبک زندگی انسان ها نیز دچار تغییر شد و این تغییرات در اسباب و وسایل زندگی انسان ها نمود است. مبلمان با تغییر شکل صندلی و نیمکت ها به وجود آمده اند و جایه خود را به خوبی بین وسایل زندگی انسان ها باز کرده است وتاثیر بسزایی در دکوراسیون های منازل دارد.خانواده های ایرانی در گذشته از فرش و پشتی و در زمستان ها از کرسی برای استراحت و پذیرایی از مهمان ها استفاده می کردند به طوری که مبلمان کالای لوکس برای خانه های اشرافی محسوب می شد ولی از چند دهه پیش تا به حال مبلمان به یکی از کالاهای ضروری اغلب خانواده های شهری و حتی روستایی تبدیل شده است.

مبلمان به سه دسته 1_ مبل راحتی 2_ مبل نیمه استیل(کلاسیک) 3_ مبل تمام استیل تقسیم می شوند که به معرفی هرکدام میپردازیم :

1_ مبل راحتی :

مبل راحتی دارای ساختار بسیار ساده نسبت به مبلمان استیل دارد به این صورت که ارتفاع پایه های آن کم با نشیمنگاه راحت برای راحتی افراد است و نکته حائز اهمیت این است که در شکل ظاهری آن هیچ گونه چوبی بکار نرفته است.نقطه قوت این دسته مبلمان میتوان به قیمت مناسب آن نسبت به بقیه مبلمان و فضای کمی که نسبت به مبلمان استیل اشغال می کند نام برد.

چند نکته برای خرید مبل راحتی :

1_شکل ظاهری مبل

2_رنگ

3_محل قرار دادن مبل

.

2_ مبل نیمه استیل :

این دسته مبل را کلاسیک نیز می نامند با شنیدن کلمه کلاسیک همه به قدیمی بودن این مدل نظرشان معطوف می شود ولی این گونه نیست، کلاسیک بودن این دسته بدین معنی است که با هنر بیشتر تلفیق شده و دارای طرح های سنتی وسبکی جذاب و آرامش بخش است و شکوه و جلال خود را حفظ کرده است.

سبک مبلمان نیمه استیل ریشه در کشور های اروپایی دارد و طراحان اولیه آن نیز اروپایی ها بودند ولی امروزه بیشتر در کشور های شرقی، غربی و خاورمیانه و برخی کشور های اروپایی مثل ایتالیا رونق دارد.

مبلمان نیمه استیل را می توان از ظریف ترین مدل ها دانست; زیرا رنگ و چوب ونوع پارچه با دقت بسیار زیادی انتخاب می شود و زیبایی خیره کننده ای به خود می گیرد.

در مبلمان کلاسیک به دلیل نقش ها و طرح های حک شده بر روی بدنه مبل، استفاده از چوب مرغوب مثل چوب گردو، راش و چنار امری ضروری است، در این بین چوب درخت راش از مرغوبیت و کیفیت بالایی برخوردار است اما دارای قیمت بالاتری نسبت به بقیه چوب ها و چوب های مصنوعی دارد.

3_ مبل استیل :

سلیقه شخصی هر فرد از جمله فاکتور های مهم در انتخاب مبلمان است. مبلمان بیشترین فضا را در خانه شما اشغال می کند و واقعیت این است که بایدمبلمان متناسب با سبک زندگیتان انتخاب گردد. اگر به دنبال مبلمانی هستید که برای میزبانی از مهمان مورد استفاده قرار گیرد و به خانه شما زیبایی دو چندانی دهد حتما از این دسته مبل استفاده نمایید.

مبل استیل همان مبل سلطنتی است و هیچ تفاوتی ندارند از همان ابتدا این مبل را مبل سلطنتی می نامیدند و بعد از گذر زمان با توجه به ظاهر زیبا و استایل(style) خاصی که مبل سلطنتی داشت از آن به عنوان مبل با استایل نام شده و پس ازمدتی این به عبارت استیل تغییر نام یافت.مبل استیل به لحاظ ارائه کار هنری در سطح اسکلت چوب از ارزش بالایی برخوردار است. این مدل مبلمان بیشتر برای خانه های بزرگ و مجلل بکار می رود و برای خانه های کوچک تر بهتر است از نمونه های ظریف و کوچک تر این مدل استفاده نمود.

مبل استیل دارای ارتفاع بلند و دسته های بلند تر نسبت به بقیه مبل هاست، منبت کاری بسیار ویژه و زیاد در قسمت تاج مبل و دارای وزن سنگین تر نسبت به سایر مبلمان دارد با توجه به منبت کاری های زیاد و استفاده از چوب بسیار مرغوب مبل استیل بسیار گران بوده ولی این نکته نیز باید توجه نمود که عمر این دسته از مبل راحتی بیشتر است. رنگ چوب مدل مبل سلطنتی معمولا طلایی،گردو ایی و یا سفید است.هرچقدر رنگ پارچه این دسته مبلمان با دکوراسیون پذیرایی همخوانی داشته باشد منزل را زیبا تر می کند.

متریال اصلی مبل استیل بیشتر چوب و پارچه است فوم و ابری که در این دسته مبلمان بکار رفته است به مراتب کمتر از مبلمان راحتی است زیرا بیشتر بدنه این مبل چوب بکار رفته است. تشک مبل های استیل عموما به صورت دوبل بکار رفته و این امر مزیتی برای عمر بالای مبلمان استیل می باشد.

در هنگام خرید مبل استیل باید به نکات زیر توجه نمود :

  •        در هنگام نشستن جیر جیر نکند
  •        منبت کاری های رو بدنه مبل به صورت قرینه طراحی شده باشند
  •        پایه های آن لق نزند
  •        نا همواری روی بدنه نداشته باشد
  •        شکستگی درقسمت تاج و منبت ها وجود نداشته باشد
  •        گل های روی دسته و تاج همخوانی داشته باشند
  •       گل های بزرگ منبت کاری زمان کمتری برده اند بنابراین ارزان تر هستند
  •     فوم استفاده در کف مبل از فوم سرد باشد یعنی به هنگام نشستن و بلند شدن سریع به حالت اول خود برگردد
  •        پارچه مورد استفاده در آن جنس مرغوب و با ضمانت باشد

.

منبت کاری :

منبت کاری شاخه ای از صنعت چوب هست که با هنر تلفیق شده است. منبت کاری در صنایع چوبی امری تزئینی به شمار می رود که به دو روش با دست و بادستگاه های پیشرفته کامپیوتری سی ان سی انجام می شود منبت کاری در ایران دارای پیشینه بسیار طولانی دارد و این هنر با ارزشمندترین هنر های سنتی در ایران است این هنر در شهر های اصفهان،شیراز، گلپایگان، تهران و… رواج دارد. قدیمی ترین اثر منبت موجود در ایران متعلق به نیمه اول قرن سوم هجری است، یک درب چوبی متعلق به مسجد جامع عتیق شیراز است که در دوره ی “عمر ابن لیث صفاری” ساخته شده که زیر ساز آن چوب تبریزی است و در روی آن از چوب گردو و نقوش بسیار زیبایی تزئین شده است.

metiadmin

Leave A Comment