تفاوت فوم و اسفنج در ساخت مبل :

فوم چیست ؟

فوم‌ ها ترکیبات شیمیایی ویژه‌ای هستند که در کوره‌های خاصی با حرارت مستقیم یا غیرمستقیم ساخته می‌شوند.

فوم، به نسبت ابر و اسفنج از طول عمر بالاتری برخوردار است. به همین دلیل در کالاهای با کیفیت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فوم، یک ماده اولیه بسیار مهم در صنایع مختلف است. در صنعت دکوراسیون و مبلمان به‌صورت ویژه از آن استفاده می‌شود. در هر صنعت از یک فوم خاص استفاده می‌شود.

در این مطلب با اختلاف فوم سرد و گرم و تنوع آن‌ها آشنا خواهید شد. شناخت شما موجب سهولت و اطمینان شما در امر خرید مبلمان می‌شود.

با سایت مبلمان رویال همراه باشید :

.

انواع فوم

به طور کلی می‌توان فوم‌ ها را در سه دسته‌بندی، از یکدیگر تفکیک کرد :

  • پلی یورتان
  • پلی اتیلن
  • پلی استالین

فوم پلی اتیلن و پلی استالین بیشتر در زمینه‌ی عایق‌های حراراتی، ضربه گیر، عایق صوتی و … استفاده می‌شوند. در تشک‌ها و کالاهای خواب، مبلمان و دکوراسیون از فوم‌های پلی یورتان استفاده می‌شود.

فوم های پلی یورتان به دو دسته تقسیم می‌شوند: سرد و گرم

فوم سرد چیست ؟

فوم سرد یکی از انواع فوم‌های پلی یورتان است که با نام فوم سرد یا مموری فوم شناخته می‌شود. نام گذاری آن به دلیل استفاده از حرارت غیر مستقیم و دمای پایین در مراحل تولید است. محصولاتی که از فوم سرد ساخته می‌شود معمولا توسط تولید کننده به مدت طولانی تضمین کیفیت (گارانتی) می‌شوند.

.

فوم گرم چیست ؟

دلیل نامگذاری فوم گرم، شیوه‌ی تولید آن می باشد. فوم گرم در مقابل فوم‌های سرد در دمای بالای کوره و با حرارات مستقیم پخته می‌شود. ویژگی اصلی فوم گرم سفت بودن آن است. هرچند این ویژگی به مرور زمان کاهش می‌یابد. فوم گرم کمترین خاصیت ارتجاعی را دارد. فوم های گرم معمولا طول عمر کم‌تری دارند. به مرور زمان به اصطلاح گود می‌روند. فوم گرم اغلب در صندلی اتومبیل‌ها و ساخت مبلمان بکار می‌رود.

فوم ویژه چیست ؟

نوعی دیگر از فوم‌ نیز وجود دارد که با نام فوم‌ ویژه شناخته می‌شود. از نظر ویژگی، این نوع، خواص فوم‌ گرم و سرد را به طور همزمان دارد. و سفتی آن، بین سرد و گرم است. استفاده از این فوم‌، اخیرا برای برخی از مبلمان راحتی و استیل، رایج شده است.

.

کیفیت فوم

اگر فوم‌ از کیفیت مناسبی برخوردار باشد، به آسانی فشرده یا از هم گسیخته نمی‌شود. فوم‌هایی که دارای تراکم بیشتری هستند، گران‌تر هستند. استفاده از فوم‌ باکیفیت، راحتی مبلمان را دوچندان و ظاهر آن را در بلندمدت، حفظ می‌کند.

طول عمر فوم‌

دوام و انعطاف، دو فاکتور اصلی برای تعیین طول عمر وجود دارند. اگر از فومی با انعطاف‌پذیری بالا استفاده کنید، طول عمر مبلمان شما، افزایش می‌یابد.

.

مقاومت فوم‌

تمامی فوم‌های استفاده شده در ساخت مبلمان، باید در برابر آتش‌سوزی، مقاوم باشند. اگر فوم مبل موردنظر شما این شاخصه را ندارد، در خرید خود تجدید نظر کنید. برای شناسایی این نوع، به دنبال برچسبی با حروف FR به معنای مقاوم در برابر آتش باشید. بعضی از تولیدکنندگان داخلی نیز، از این فوم‌ها استفاده می‌کنند.

.

استحکام فوم‌

میزان ثبات مبلمان، با ضریب انحراف نیرو (ILD) اندازه‌گیری می‌شود. این میزان، بین ۴ تا ۵۶، متغیر است. ۴، نشان‌دهندۀ فوم‌ نرم و ۵۶، بالاترین مقاومت فوم‌ است. اگر شماره ILD را بدانید، می‌توانید فوم ‌موردنظر خود را، با دقت انتخاب کنید.

چگونه فوم گرم را از سرد تشخیص دهیم ؟

معمولا فوم‌ها قابل مشاهده و لمس هستند. شما می توانید با انگشت بخشی را فشار دهید و پس از چند لحظه آن را بردارید، در صورتی که  جای انگشت شما روی فوم‌ باقی نماند، آن فوم‌، سرد است.  اما اگر جای انگشتتان بصورت فرورفتگی باقی بماند یا آن را سوراخ کند، آن فوم‌، فوم‌ گرم است.

.

 اسفنج چیست ؟

همان ابرهای کرم رنگ است که می‌شناسیم. طول عمر اسفنج از ضخامت آن مشخص می‌شود. هرچه ضخامت آن بیشتر باشد، اسفنج عمر بیشتری دارد. درحال حاضر بهترین نوع اسفنج برای تولید مبل، اسفنج های ۳۰ کیلویی هستند.

اکثر ما اسفنج را با نام ابر می‌شناسیم. این عنصر، با ضخامت‌های متفاوت برای بسیاری از قسمت‌های مبل، استفاده می‌شود. به عنوان مثال، در دسته و پشتی مبل، از اسفنج نازک استفاده می‌شود. در کف مبل نیز، از اسفنج‌هایی معروف به اسفنج ۳۰ کیلویی یا یورتان استفاده می‌شود. ۳۰ کیلویی در واقع چگالی اسفنج است. هر مقدار که چگالی اسفنج بالاتر باشد، طول عمر آن نیز، بیشتر است. در حال حاضر، یورتان، اسفنجی معتبر است که در کف مبل استفاده می‌شود.

.

مواد تشکیل دهنده ابر و اسفنج چیست ؟

به طور کلی، ابر یا همان اسفنج، از سه مادۀ اصلی تشکیل شده است :

۱- پلی‌یول (POLYOL)
2- ایزوسیانات (TDI)
3- آب

عنصر آب، عامل انبساط و افزایش حجم ابر (اسفنج) می‌شود. در طول پروسۀ تولید، مواد اولیه، دچار تغییر می‌شوند. پس از این فرآیند، ترکیب بدست آمده، به دمایی بین ۲۰ تا ۲۵ درجۀ سلسیوس (مناسب‌ترین دما برای اسفنج) منتقل شده و عناصر آلوده مانند CFC و کلرید متلین، از آن استخراج می‌شوند.

تفاوت فوم و اسفنج چیست ؟

بسیاری از افراد، هنگام خرید مبلمان، با اصطلاحاتی مانند فوم‌ گرم، سرد و اسفنج مواجه می‌شوند که معنای آن‌ها را نمی‌دانند. اما اگر کمی در این رابطه اطلاعات کسب کنید، می‌توانید تفاوت فوم‌ها و اسفنج را به خوبی متوجه شده و بهترین انتخاب را انجام دهید.
فوم‌ با ترکیب مواد شیمیایی خاص در کوره ساخته می‌شود و دارای انواع مختلفی است. این تنوع باعث می‌شود تا فوم‌هایی با کیفیت‌های متفاوت در بازار موجود باشند. اما اسفنج، ابری معمولی است که در ضخامت‌های مختلف، تولید می‌شود.

metiadmin

Leave A Comment