تاریخچه مبل در جهان :

تاریخچه مبل در جهان موضوعی است که کنجکاوی ما را برمی‎انگیزد؛ چون امروزه مبلمان و کاناپه اهمیت بسیاری یافته و کنجکاو هستیم بدانیم که آیا در گذشته نیز چنین جایگاهی داشته است و اگر نه، چطور و طی چه مراحلی به جایگاه کنونی خود رسیده است ؟

در ادامه با سایت مبل رویال همراه شده و پاسخ این سوالات را مطالعه کنید.

امروزه مبلمان تنها یک وسیله راحتی در خانه نیست؛ بلکه می‎توان گفت که تبدیل به نمادی از خانه پر آسایش و امن شده است. خانه جایی است برای داشتن راحتی و آرامش، و قسمتی از خانه که بیش از هر جای دیگری این حس‎ها را تجربه می‎کنیم، روی مبل و به ویژه کاناپه است.

کاناپه نماد لحظات دنج و آسوده

اهمیت جایگاه مبلمان در زندگی روزمره ما به قدری است که اغلب، هنگام گذراندن روزهای سخت – مثلاً روزهایی که درگیر یک پروژه یا امتحان هستیم – آرزو می‌کنیم که کاش زودتر این دوره را پشت‎سر بگذاریم تا بتوانیم روی کاناپه شیرجه بزنیم و خودمان را روی آن پهن کنیم.  کاناپه برای ما نمادی از لحظات آسودگی و دلخوشی است؛ لحظاتی که دغدغه و مشکل خاصی نداشته و اوقات خوشی را در دنیای شخصی خود و یا در کنار عزیز و عزیزانمان تجربه می‎کنیم. در این مطلب سعی خواهیم کرد موارد زیر را پوشش دهیم :

  • سیر تاریخی و تاریخچه پیدایش مبل در جهان چیست ؟
  • تاریخچه طراحی مبل در قرون مختلف چگونه بوده است ؟
  • سیر تحول تاریخی مبلمان در جهان چگونه بوده است ؟
  • چگونه و از چه چیزی به مبلمان امروزی رسیدیم ؟

حتی بسیاری از زمان‌هایی که مشغول پرداختن به علایق خود هستیم نیز روی مبلمان می‎گذرد. مثل زمانی که به تماشای فیلم مورد علاقه‎مان می‎پردازیم یا کتاب مورد علاقه‎مان را می‌خوانیم و موسیقی مورد علاقه خود را گوش می‎دهیم، یا حتی زمان‎هایی که در کنار دوستانمان و اقوام می‎گذرانیم نیز اغلب روی کاناپه سپری می‌شود.

بنابراین شاید نادرست نباشد اگر بگوییم امروزه کاناپه نمادی از زندگی روزمره بشری است. اما آیا تاریخچه مبل در جهان هم گویای همین جایگاه برای مبلمان در عصرهای گذشته است؟ سوالی که جلب توجه می‎کند آن است که این وسیله شگفت انگیز از کجا پیدا شده است؟ چه تاریخچه ای را پشت سر گذاشته و چگونه به شکل کنونی خود در آمده است ؟

با ما همراه باشید تا جواب این پرسش‌ها را بگیرید :

.

قرون وسطی : دوره پیشامبلی

تاریخچه مبل در جهان گویای آن است که در گذشته‎ها مبلمان عضو ثابت وسایل خانه نبوده است. اما امروزه تصوّر یک خانه بدون مبلمان مشکل است؛ گویا خانه بدون این وسایل محبوب، کامل نمی‌شود. رومی‎ها و یونانی‌های باستان گرچه دانش بسیاری در زمینه‎های مختلف همچون فلسفه، معماری، علوم مهندسی و علوم مدنی داشتند، اما بعد از یک روز سخت کاری روی سنگ، برنز و یا چوب می‌نشستند؛ البته روی مبل‎هایی از جنس‌های مذکور که با سنگ‌های رنگی، شیشه و فلز، تزیین شده بودند.

بر اساس تاریخچه مبل در جهان، عموم خانه‎ها در دوره قرون وسطی فاقد اتاق نشیمن به مفهومی بودند که ما امروزه می‎شناسیم و آنچه وجود داشته، یک اتاق معمولی بوده است که در آن نیمکت‎هایی به شکل زاویه‎دار در اطراف یک آتش قرار می‎گرفته‌اند و تمام ساکنان خانه در این اتاق گرد هم می‌آمدند. اعضای خانواده تا کارکنان و حتی مهمان‌ها روی این نیمکت‌ها- که اغلب چوبی بودند- می‎نشسته‎اند.

اتاق نشیمن مبله در قرون وسطی

به نظر می‎رسد که «راحتی» آنچنان که امروزه برای خانه ‎ها یک اولویت محسوب می‎شود، در دوره قرون وسطی چنین نبوده است.

.

راحتی و کلیسا

یکی از موضوعات قابل توجه در زمینه تاریخچه مبل در جهان تاثیر کلیسا و تفکرات دینی مسیحی بر حیطه مبلمان است. تفکراتی مبنی بر اینکه آسایش و رفاه بدنی و فیزیکی موجب می‌شود که روح ما بیشتر به زمین و گرایشات نفسانی نزدیک شده و برای حرکت کردن به سمت خداوند و داشتن ارتباط بهتر با او سنگین شود.

تصویر فوق مربوط به «کلمنت الکساندرا» یک فیلسوف کلیدی یونانی است که نقش قابل توجهی در بنیان گذاشتن برخی اندیشه‎های دینی وابسته به کلیسا در اطراف مفاهیمی چون بدن، روح و روان داشته است. وی از شکل‎دهندگان این تفکر بوده است که رابطه معکوسی بین رشد معنوی و وسایل راحتی همچون مبلمان وجود دارد؛ با این حال ایشان در این تصویر در وضعیت نشسته روی یک صندلی منحنی، راحت به نظر می‎رسند!

تفکرات مذکور موجب شد که سال‌های سال نیمکت‎های چوبی و دکوراسیونی که راحتی کافی نداشتند دوام پیدا کنند و جای خود را به مبل‎های راحت کنونی ندهند.

دیدگاه ریاضت مآبانه‎ای که نسبت به مبلمان شکل گرفت، ممکن است به شرق دور نیز گسترش یافته باشد؛ این قطعه متعلق به ندوران مینگ (۱۶۴۴-۱۳۶۸) است با این وجود، کیفیت خاصی از زیبایی در آن وجود دارد که باعث می شود بسیار گیرا و درخشان باشد.

با این وجود باید بگوییم که حتی در دوره باستان نیز مبلمان وجود داشته است که گاه در کنار میز شام و زمانی که افراد مایل بودند بخورند و دراز بکشند، استفاده می‎شده است، اما آنچه مسلم است مبلمانی که در آن زمان استفاده می‎شده بسیار متفاوت از مبل‎های راحتی کنونی با  نشیمن‎های نرم و فنری بوده است.

.

تاریخچه مبل در جهان و رنسانس

ایده استفاده از مواد نرم و پوشاندن آن‌ها با پارچه و پوست حیوانی به منظور ایجاد یک نشیمن راحت، ایده جدیدی نبود. همان‌طور که ذکر شد در دنیای باستان نیز از بالش استفاده می‎شده است، اما هنگامیکه قطعات بالش‎مانندی به هم متصل شدند و یک نشیمن راحت ثابت به عنوان مبل را به وجود آوردند؛ آن زمان بود که یک حیطه مهم در لوازم داخلی منزل پدیدار شد.

مبلمان منزل تا پایان دوره الیزابت (۱۵۵۸-۱۶۰۳) به عضو ثابت طراحی داخلی خانه تبدیل شد و برای قرن‎ها پس از آن در انگلستان توسعه یافت. در طی این مدت، تجارت مبل همراه بود با هر چیز پارچه‌ای دیگر مربوط به دکوراسیون خانه،همچون پرده، دیوار آویزهای پارچه‌ای، فرش و سایر کفپوش‌ها و پارچه کتان.

مهم است که توجه داشته باشیم که این دوره نیز مربوط به زمان رنسانس است. یعنی زمانی که تفکر عمومی در حال پشت‎سر گذاشتن برخی از آموزه‎های سختگیرانه و ریاضت‎مآبانه کلیسا بود. زمانی که کشف قواعد فیزیکی دنیا آغاز شده و سنت‎های مختلف به چالش کشیده شد و یکی از نتایج این تغییر رویکرد به دنیا این بود که نشیمن‌های سخت سنگی و چوبی نیز رو به نرم‌تر شدن گذاشت.

تاریخچه مبل در جهان یک بار دیگر، به ما نشان داد که چطور ارزش‎های اجتماعی بر تولیدات یک جامعه، نحوه مصرف آن‌ها و نگاه عمومی به آن تولیدات تاثیر می‎گذارد؛ حالا که دیگر احساس راحتی در خانه، منفی و نفسانی نبود، پس باید این راحتی به عموم افراد معرفی می‌شد و این گونه شد که صندلی‌هایی بهتر از نسخه‎های پیشین و نیز مبلمان  وارد بازار شد و این یعنی تغییر معماری داخلی خانه و اتاق‌ها به منظور هماهنگ شدن با این وسایل راحتی جدید.

.

تاریخچه مبل چسترفیلد

تاریخچه مبل در جهان بدون نام افرادی چون «لرد فیلیپ استن هوپ» موسوم به کنت چهارم چسترفیلد (۱۶۹۴-۱۷۷۳) کامل نمی‎شود. کسی که یک قطعه مبل به نام «مبل چسترفیلد» تا امروز نام او را زنده نگه‎ داشته ‎است.

این چهره برجسته در تاریخچه مبل جهان، همانطور که یک سیاستمدار، نویسنده و مدافع هنری (والتر پسر او بود!) بود یک طراح مد و یک نوآور نیز بود. او قطعه مبلی را طراحی کرد که افراد زیادی بتوانند همزمان و در کنار هم روی آن بنشینند، بدون اینکه لباس‌هایشان چروک شود.

کنت «چسترفیلد» که تعارف انگلیسی “آیا تمایل دارید صندلی‎ای انتخاب کنید؟” را به واقعیت نزدیکتر کرد.

لرد چسترفیلد و مبلی که طراحی کرد مربوط به دوره‌ای موسوم به دوران «بازسازی» در انگلستان است. شخصی به نام «اولیور کرمول» جمهوری‎ای ایجاد کرده بود که به تعالیم ریاضت مآبانه کلیسا توجه داشت. اما با درگذشت وی جمهوری سختگیرانه وی و دوره کرمولی نیز درگذشت و دوره بازسازی آغاز شد؛ خاندان سلطنتی تحت لوای پادشاه چارلز دوم بازسازی شد و لباس‌های پرزرق و برق نیز بازگشت و طراحی داخلی با استفاده از رنگ‌های پر جنب و جوش و پارچه‌های روان در مقابل طراحی سیاه-سفید- خاکستری و نه چندان راحت دوره کرومولی قرار گرفت.

مبل چسترفیلد- طراحی کلاسیک مبلمان ریشه در دوران بازسازی انگلستان دارد. آن زمان که صندلی‎ها باید با لباس‌های حجیم زنان و مردان آن زمان سازگار می‎بود.

این بار نیز تاریخچه مبل در جهان مورد دیگری از تاثیر ارزش‌های روز یک جامعه بر فضای زندگی  و اشیای مورد استفاده در آن را پیش روی ما نهاد و مشاهده کردیم که چطور لرد چستر فیلد توانست ابتکاری به خرج دهد تا مبلی راحت و کاربردی را برای زمانه‎ای که لباس‌های اشراف زادگان بسیار حجیم و چند لایه بود طراحی کند. این طراحی افسانه ای، موجب می‌شد که نجبا بدون اینکه معذب باشند و یا شیوه سلوک و وقار آن‌ها خدشه‎دار شود بتوانند با لباس‌های چند لایه خود به راحتی روی مبل بنشینند و برخیزند. بنابراین فضا به گونه‎ای شد که هر کسی که سری در سرها داشت باید ناگزیز از این نوع مبل نیز تهیه می‎کرد.

مبل چسترفیلد با بدنه لمسه‎دار و  دکمه‎دوزی شده و دسته‎های رولی و نیز ارتفاع یکسان در بخش پشتی و دسته مبل، به جهت طراحی ماندگار و ارزش کاربردی بالا تا امروز نیز عضو ثابت طراحی داخلی بسیاری از خانه‎ها باقی مانده است.

.

تاثیر لویی چهاردهم و پانزدهم بر تاریخچه مبل در جهان

تاریخچه مبل در جهان آنجا که در مورد هنر و راحتی در سال‌های میانه سده ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ صحبت می‌‎کند، متضمن یک تغییر کانال از انگلستان به فرانسه است. آن هم به زمان لویی چهاردهم و جانشین او لویی پانزدهم. می‎توان گفت که این دو پادشاه انقلابی در عرصه مبلمان به وجود آوردند و در این دوران بود که صندلی راحتی به عرصه آمد. این دوران دقیقاً متضاد دوران قرون وسطا بود. کاخ، مرکز مد مبلمان اروپایی بود و همچنین مرکزی که سازندگان مبل را مورد حمایت قرار می‌داد و بستری برای نوآوری ایجاد می‌کرد.

قطعاً همگی شما در مورد صندلی لویی چهاردهم شنیده‎اید و نیز در مورد نیمکت‌های درازی که عملاً نمادی از آن دوره محسوب می‌شوند. البته در این دوره خود حیطه مبلمان نیز شروع به رشد کرد و علت آن گردهمایی نجیب زادگان در دربار بزرگ شاه بود. زیرا آنها در این زمان نیاز به مبلمان مناسبی داشتند که روی آن احساس راحتی کنند.

توصیف «نیکلاس دلارگلیهر» از لوئی چهاردهم (در حالت نشسته بر صندلی‎ای که نام او را به خود گرفته است) به همراه نوه بزرگ و جانشین او یعنی لوئی پانزدهم

وقتی نجیب زادگان با پول زیادی که در جیب دارند خواستار نشیمن راحتی هستند، این یعنی یک فرصت برای یک بازار و کسب و کار، و نتیجه چنین فرصتی ظهور اتاق‌های نشیمن و وسایلی همچون صندلی‌های راحتی و کاناپه بود.

هنگامی که تاکید بر نوآوری به عرصه مبلمان وارد شد، این ایده را تقویت کرد که مبلمان در عین راحت بودن، می‌تواند و باید کاملاً هنرمندانه نیز باشد. مبلمان به هویت و وضعیت صاحبان خانه گره خورد و منعکس کننده انواع فعالیت‌هایی شد که انجام آن‌ها هنگام حضور در منزل، برای ساکنان خانه مهم بود. این ایده در نهایت از سمت اشراف به سمت توده‌های مردم تسری پیدا کرد.

.

ظهور اتاق نشیمن

سابقه وجود فضایی برای گردهم آمدن اعضای خانواده یا اعضای یک انجمن و یا کارکنان یک سازمان، به سپیده دم شکل‌گیری تمدن برمی‎گردد، اما ظهور اتاق نشیمن به شکلی که امروز می‌شناسیم و وجود مبلمان یکی از عناصر تعریف کننده آن است، به موازات شکل‎گیری خانه‎های تک_خانواده به وجود آمد و ایده استفاده از اتاق نشیمن مبله از طبقه نجبا به سوی عموم مردم گسترش پیدا کرد.

نوعی صندلی راحتی بازسازی شده از دوره فدرال (حدود ۱۸۱۰تا ۱۸۱۵)

نجبا از اتاق نشیمن مبله برای کناره‎گیری از مشغولیت‎های روزمره و استراحت کردن استفاده می‌کردند. کارهایی همچون سیگار کشیدن، خواندن با صدای بلند و اجرای موسیقی همراه با یکدیگر، برخی از فعالیت‌هایی بود که در این اتاق انجام می‎شد.

ظهور اتاق نشیمن مبله برای رهایی از اشتغالات روزمره

پیش از این از مبل چسترفیلد به تفصیل سخن گفتیم یکی دیگر از مبل‎هایی که شایسته است هنگام صحبت در مورد « تاریخچه مبل در جهان» به آن بپردازیم، مبل‌هایی با پشتی‎های همچون کوهان شتر هستند. این مبل‌های زیبا با آراستگی بسیاری که در ساخت آن به کار رفته است، بیانگر سبک نئوگوتیک هستند.

مبل پشت شتری، از اسباب و جهاز اتاق‌های نشیمن سبک فدرال و سبک فرانسه

گفتنی است استفاده از فنر مارپیچ در مبلمان-در سال ۱۸۵۰-موجب افزایش راحتی مبل‌ها شد.

.

مبلمان در دوره ویکتوریا و ادوارد

پیش از این دیدیم که طراحی کاناپه «چستر‎فیلد» چطور از آداب و رسوم روز و نحوه لباس پوشیدن زنان و مردان در آن دوره زمانی متاثر شد. مبل ویکتوریا نیز از این قاعده مستثنا نبود. در آن دوره زنان از لباس‌های چند لایه سنگین استفاده می‎کردند و زیر این لباسها نیز گن (لباسهای زیر سفتی که موجب آراسته‎تر به نظر رسیدن لباسهای رویی می‎شود) می‌پوشیدند. این نحوه لباس پوشیدن حتی می‎توانست نفس کشیدن را برای آن‌ها دشوار کند و گاه موجب غش کردن و بیهوشی شود و ناگفته پیداست که یک مبلمان راحت در چنین وضعیتی چقدر مغتنم است. گرچه امروزه چنین سبکی از مد خنده‎دار به نظر می رسد، اما مد رایج آن زمان بوده است و با وجودی که مناسب زنان نبوده، اما برای سازندگان مبل یک فرصت تجاری بوده است. دوره‌ای که از آن صحبت می‌کنیم دهه ۱۹۲۰ است که مد بانوان در حال شکل‎گیری است.

مبل بیهوشی دوره ویکتوریا با طراحی متفاوت «روکو». نوع طراحی آن که به صورت انتها باز است، امکان استراحت مناسب برای بانوانی که دچار غش شده بودند را فراهم می‎کرده است!

در همین اثنا مبلمان به عنوان یک مبنای اصلی در دکوراسیون خانه مطرح می‎شود که با طراحی‎های منتج شده از دوره‎های پیشین کامل شده است. در این خصوص می‌توان به کاناپه های روکو با حکاکی های پیچ و خم‎دار اشاره کرد. سبک دیگری از مبلمان که باید در اینجا مورد اشاره قرار گیرد مبل‌های سبک میسیون با زاویه‎های خوش‎نمای ۹۰ درجه است؛ یک طراحی مینیمالیستی که مقدمه سبک زیبایی‎شناسی جدیدی شد که از اوایل قرن ۲۰ تا اواسط آن را در‎ بر‎ می‎گرفت.

مبلمانی با طراحی مینیمالیسمی که در مقابله با طراحی پیچ و خم‎دار سبک روکو قرار می‎گرفت و سرانجام منجر به شکل‎گیری مبلمان مدرن شد. این سبک مینیمالیستی تاثیر بزرگی در هنر، صنایع دستی و مدرنیسم گذاشت و امکان تولید انبوه مبلمان را فراهم کرد؛ چرا که بسیار ساده‎تر از طراحی‎های پرپیچ و خم و پر‎جزئیات سبک روکو بود.

آنچه گفته شد گویای ارزش بیشتر خطوط زاویه‌دار در طراحی مبلمان است. شاید علت چنین تغییر جهتی در عرصه مبلمان به حال و هوای فرهنگی آن دوره برگردد که در حال شروع به حرکت از فانتزی‎های بسیار پر زیب و زینت به سمت زیبایی‌های انتزاعی‌تری بود که توسط صنعت هدایت می‌شد و نقش و نگارهای الهام گرفته شده از طبیعت در دوره نئو‎گتیک – اواخر دهه ۱۸۰۰-  جای خود را به خطوط زاویه‎دار می‎داد.

شاید لازم باشد برای واکاوی علت این تغییر رویکرد در عرصه زیبایی‎شناختی، کمی در مورد مدرنیسم و نحوه ظهور آن در «تاریخچه مبل در جهان» صحبت کنیم. آیا موافقید ؟

.

مدرنیسم و مبلمان

مدرنیسم یک تغییر جدی در عرصه هنر ایجاد کرد و طرح‎های خیال‎پرور پیش از جنگ جهانی اول را به سمت طراحی‎هایی با حداقل نقش و تزیین برد، اگرچه ریشه های مدرنیسم بسیار پیشتر از آن شروع شده بود.

عناصر طراحی به حداقل آن کاهش پیدا کرد و ریزه‎کاری‎های به کار رفته در طرح‎هایی به شکل حیوانات و بال فرشتگان جای خود را به الگوهای هندسی، تک رنگی و خطوط متحدالشکلی داد که پایه‌ای‎ترین طرح‎ها را بدون هیچ خط و نقش اضافه‌ای روایت می‎کردند.

این تغییر رویکرد بزرگ نه تنها در عرصه مبلمان، بلکه در تمام جنبه‎های زندگی به وقوع پیوست؛ از هنر نقاشی گرفته تا ادبیات، موسیقی و معماری.

یک نمونه از سادگی مدرنیسم در طراحی مبلمان؛ خطوط مستقیم بسیار به جای ریزه‎کاری‌های تزیینی بسیار

مبل‌های چند منظوره و زندگی پرسرعت امروزه

امروزه سرعت و پیچیدگی زندگی نسبت به گذشته بیشتر شده است. بنابراین بیش از گذشته نیازمند احساس راحتی در خانه هستیم از سوی دیگر شاهد کوچک شدن فضای خانه در شهرهای بزرگ هستیم. اما چگونه می‌توان خانه‌های کوچک را به گونه‌ای چید که در آن احساس راحتی زیادی داشت؟ آیا در این خانه‌های کوچک می‌توان هم گنجه هم مبلمان و هم تخت و هم کتابخانه را گنجاند؟ اینجاست که دوباره همچون گذشته -همانطور که پیش از این تاریخچه مبل در جهان برای ما روایت کرد- اقتضائات روز موجب دگرگونی در عرصه مبلمان می‌شود و شاهد انوع مبلمان چند منظوره هستیم؛ مبل‌های بازشویی که به تختخواب تبدیل می‌شوند و آن‌ها را با نام مبل‌های تختخواب شو می‌شناسیم، مبلمان‌هایی که ترکیبی از مبل و گنجه، مبل و  کتابخانه و یا حتی مبل و میز هستند و …

کاناپه‌ای که به یک تختخواب دو طبقه تبدیل می‌شود

امروزه علاوه بر خانواده‎هایی که در منازل استیجاری زندگی می‌کنند، افرادی نیز وجود دارند که در خانه‌های موقت اسکان می‌نمایند. همچون افرادی که به جهت کار یا ادامه تحصیلات به شهر دیگری سفر می‌کنند و ناگفته پیداست که این افراد ترجیح می‌دهند که وسایل کمتری داشته باشند تا جابه جایی برای آنها راحت تر باشد و بنابراین مبلمانی کاربردی و راحت و در عین حال چندمنظوره، سبک و جمع و جور می‌تواند برای آن‌ها عالی باشد…

ترکیب کتابخانه و میز و صندلی

شاید برایتان عجیب باشد که چطور یک ست مبلمان می‌تواند هم میز باشد هم تختخواب و هم گنجه و کتابخانه؛ به همین جهت با چند تصویر سعی می کنیم که ذهنیت روشنی از این موضوع خدمت خوانندگان سایت مبلمان رویال عرضه نماییم :

ترکیب مبل و میز و تخت و گنجه

اولین چیزی که در تصویر بالا دیده می شود یک ست مبلمان است؛ اما این مبل‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که داخل آن‌ها یک فضای خالی وجود دارد که می‌توان از آن به عنوان گنجه استفاده کرد. قطعه جداگانه‌ای که به شکل میز طراحی شده است، عثمانی نام دارد که یک قطعه بسیار کاربردی است و البته امروزه آن را با عنوان پوف یا پاف مبل می‌شناسیم. عثمانی نیز به صورت گنجه طراحی شده است:

عثمانی:ترکیب نشیمن، میز و گنجه

عثمانی‌ها (ottoman) قطعاتی از مبلمان هستند که بی شک هرجا که از مبلمان کمجا صحبت می‌شود باید به آن‌ها نیز اشاره کرد. در تصویر زیر مشاهده می‌نمایید که چطور یک عثمانی هم میز است و هم با چسباندن آن به مبل یک تخت به وجود آمده است:

عثمانی:قطعه‌ای بسیار کاربردی در مبلمان کمجا

گفتنی است شما می توانید برای استفاده راحت تر از عثمانی به عنوان میز، در مواقع لزوم یک قطعه شیشه‌ای یا فلزی روی عثمانی قرار دهید.

.

مبل یک نماد فرهنگی است

به جمله‌ای که تیتر کرده‌ایم فکر کنید؛ آیا با ما موافق نیستید؟ توضیحات ما ممکن است شما را قانع کند: کاناپه کامل‌ترین نماد ما از آسایش است، حتی بیش از تخت؛ پناهگاه ما است.

مبلمان پایگاه مرکزی داخلی برای گردهمایی، هماهنگی و همبستگی است و به همین دلیل است که از آن به عنوان توتم بصری برای ارتباطات خانوادگی و دوستانه استفاده می‌شود.

کاناپه یعنی شما در خانه هستید، یعنی امنیت دارید یعنی می‌توانید در آرامش باشید و با دوستانتان و یا شخصی که دوستش دارید وقت بگذرانید و یا زمانی را با فیلم مورد علاقه خود و یا بازی ای که دوست دارید، سپری کنید و چه چیزی مهم‌تر از این‌هاست ؟

کاناپه نماد آسایش و آرامش

آیا هم اکنون شما نیز با ما موافق هستید که کاناپه و مبل، مأوا و پناهگاه ما است و نیز محل گردهمایی و یک نماد فرهنگی ؟

و اما…آینده مبلمان به چه شکلی خواهد بود؟ صفحه جدیدی که در سال‌های آینده به تاریخچه مبل در جهان افزوده خواهد شد شامل چه چیزی خواهد بود؟ شاید مبلمان چوبی به جهت ملاحظات محیط ‎زیستی به تاریخ بپوندد و یا اینکه قطعاتی از مبلمان در سقف به کار گرفته شوند و توسط دکمه‌های نصب شده به دیوار در جای مناسبی روی زمین جاساز شوند و دوباره به سقف بازگردند همانطور که امروزه تمام اجزای یک مبلمان می‌توانند به شکل یک دیوار کاذب در گوشه‌ای از اتاق قرار گیرند… شما آینده عرصه مبلمان را چگونه پیش بینی می کنید ؟

metiadmin

Leave A Comment