مبل فرانسوی

هنگام خرید مبل ایتالیایی و یا استعلام قیمت مبل ایتالیایی شاید برایتان پیش آمده که به تاریخچه و روند ایجاد آن فکر کنید در این مقاله به تاریخچه طراحی مبلمان نگاهی می اندازیم، روند تغییرات سبک زندگی و دستاورد های گوناگون صنعتی را در آن می ببینیم. جوهره نگرش و تفکر ایتالیایی در طراحی مبلمان هم بر همین اصل استوار است و اثر طراح باید همان قدر که توانمندی های هنری او را عیان می کند، نمایانگر پیشرفت های صنعت و تکنولوژی نیز باشد. مبلمان کلاسیک ایتالیایی مثال خوبی از این همگامی هنر و صنعت است.

جهت استعلام قیمت مبلمان ایتالیایی ، با مجموعه مبل رویال در تماس باشید.

قدیمی ترین مبل سلطنتی ایتالیایی

پیش از آنکه سبک ایتالیایی مثل امروز معروف و پرطرفدار شود، مبل های ایتالیا بیشتر شبیه به سبک یونانی بود.

در یک کاوش و حفاری در دامنه کوه کوه وزوو یا وزوویوس ایتالیا که یکی از آتش فشان های فعال ایتالیاست، مقادیر زیادی کتیبه های باستانی و پاپیروس، قطعات تاج و تخت، مبلمان و صندلی تشریفاتی کشف شد که ترمیم کنندگان هنوز در حال کار کردن روی آنها هستند.

گفته می شود که پیش از این، کارشناسان چنین مبلمان تشریفاتی و خاصی را کشف نکرده بودند و فقط این سبک مبلمان در نقاشی ها یا کتیبه ها دیده شده بود. این مبلمان برای دوره فرقه اسرارآمیزی بوده که آتش را جشن می گرفته اند. منبع رویترز

تخمین زده می شود که این مبلمان (عکس بالا) که قدیمی ترین مبل ایتالیایی است، متعلق به قرن یکم میلادی و پیش از فوران آتش فشان در سال ۷۹ میلادی است. فوران آتش فشان در آن سال احتمالا جان بیش از ۲۰۰۰ نفر را گرفته و بازماندگان شهرهای پمپئی و هرکولانیوم به سایر شهرها کوچ کرده اند

تاریخچه مبل کلاسیک ایتالیایی

مبلمان ایتالیایی در آغاز بیشتر شبیه به سبک های یونانی بود. همانگونه که در مبل های مکشوفه در منطقه پمپئی و هرکولانیوم کشف شده است.

در مدل های اولیه مبل ایتالیا، قاب و اسکلت کاناپه و صندلی ها از چوب و برنز ساخته می شدند و برای تزئین آن از عاج فیل و سنگ های گران قیمت استفاده می شده است.

اولین نشانه های شکل گیری سبک ایتالیایی در قرون ۵ و ۶ میلادی از زمان ایجاد چهارپایه رومی به شکل گرد با پایه های منبت شده موج دار مشاهده می شود که در سراسر ایتالیای فعلی رواج پیدا کرد.

این نوع چهارپایه ها که به شکل تاشو و ثابت ساخته می شدند به طور یکسان توسط هر دو طبقه مردم عادی و اشرافی مورد استفاده قرار می گرفت.

در قرن ۴ و ۵ میلادی، امپراطوری روم سقوط کرد، شواهد مبلمان و پیشرفت های مبل ایتالیایی در آن دوره را می توان در کتیبه های خطی، مجسمه ها و نقاشی ها یافت.

شرکت رویال

میز و چهارپایه ها عموما در آشپزخانه مورد استفاده قرار می گرفتند و تصور می شود که روش برش چوب که امروزه به آن Turnery گفته می شود در آن دوره مورد استفاده بوده است.

مبلمان ایتالیایی در قرن ۱۴ و ۱۵ میلادی

مدارک کمی در خصوص تاریخچه مبلمان در ایتالیا در ۹۰۰ سال بعدی (پس از قرن ۵ میلادی) وجود دارد.

اما بیشتر مبلمان قرون وسطایی دارای شباهت های زیادی نسبت به یکدیگر هستند. سنگین، خشن و تاریک و البته می توان گفت که این سه خصوصیت نزدیکترین خصوصیات به سبک باروک اولیه است.

شروع قرن چهاردهم، آغاز تحولی شگرف در مبلمان ایتالیایی بود. با ابداع روش های کارگاهی جدید، مبلمان ظریف، سبک و زیباتر ساخته شد.

اما قرن ۱۵ میلادی زمان طغیان هنر و صنعت مبل ایتالیایی بود!

همچون نام رنسانس به معنای تولد دوباره، سبک های مبلمان روم باستان و یونانی دوباره جان گرفتند و محبوب شدند.

تاریخچه مبلمان

طبقه ثروتمند و مرفه جامعه تقاضای ساخت مبلمان جدید و لوکس تری داشتند و این جا نقطه عطفی بود بر توسعه هنر ایتالیایی، زمانی که هنر مجسمه سازی و منبت کاری مبلمان با هم در آمیخت و سطوح زرق و برق دار و تزئین کننده به مبل های ایتالیا افزوده شد.

اهمیت مبلمان در دوره رنسانس آنچنان بود که صنعتگران و سازندگان مبلمان از کشورهای دیگر به اروپا سفر کردند و البته درخواست مبلمان ایتالیایی نیز بیشتر شد و ثروت زیادی را در این سالها برای ایتالیا به ارمغان آورد

البته این تنها شروع تحولات در صنعت ساخت مبلمان ایتالیایی بود که با وجود عظیم بودن این تحول، خود نقطه شروعی است در برابر آنچه که در ادامه با هم از این وقایع می خوانیم.

مبل ایتالیا و سبک باروک در قرن ۱۶ و ۱۷ میلادی

خاورمیانه و خاوردور تاثیر زیادی روی سبک مبل ایتالیایی گذاشتند.

با الهام گرفتن از فرهنگ خاورمیانه و خاور دور، نقوش اساطیری و خیالی به مبلمان ایتالیایی راه پیدا کرد.

مبلمان پادشاهان

در قرن ۱۶ و ۱۷ میلادی سبک مبلمان ایتالیایی تغییرات زیادی را تجربه کرد.

در قرن هفدهم میلادی سبک باروک به مبلمان ایتالیایی راه پیدا کرد. منبت کاری های پیچیده و طرح هایی با شاخ و برگ طلا و نقاشی های سلطنتی از نشانه های مبلمان ایتالیایی در قرن ۱۷ میلادی با سبک باروک بود.

مبلمان کلاسیک ایتالیایی با سبک باروک در قرن ۱۷ میلادی را می توان با طرح های اغراق شده در کتیبه ها و سطوح بوفه ها، استفاده از شاخ و برگ طلا، نقاشی سلطنتی و سنگ مرمر شناخت.

از دیگر نشانه های سبک مبلمان کلاسیک ایتالیایی استفاده از سنگ مرمر برای کفی میزهای غذاخوری و همینطور میزهای کنار مبل بود که به اشرافیت مبلمان کمک شایانی می کرده است.

مبلمان ایتالیایی در قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی

در قرن ۱۸ میلادی زمان اوج طراحی سبک مبلمان روکوکو در فرانسه بود و در همین زمان سبک نئوکلاسیک و سبک های سنگین امپراطوری در ایتالیا در اوج محبوبیت قرار داشت.

در قرن هجدهم در مبلمان کلاسیک ایتالیایی پالت رنگی به رنگ های خنثی و ملایم تر بازگشتند و سبک نئوکلاسیک با طراحی ساده تر و سبک تر نسبت به دوره قبل و طرح های خشن باروک، کمی سبک مبل ایتالیایی را ملایم تر کرده بود. البته در این دوره هنوز الهاماتی از مبل های یونانی و مصری وجود داشت.

سنگ مرمر، آهن و چوب در قرن ۱۸ میلادی در مبلمان ایتالیایی در کنار هم قرار گرفت.

قرن ۱۸ و ۱۹ زمان احیای سبک های گوتیک، روکوکو، سبک های رنسانسی و همینطور الهاماتی از مدل های شرقی بود. تمام صنعتگران ایتالیایی در این قرن کوشیدند تا با تلفیق این ها، بهترین آثار هنری را در این دو قرن خلق کنند.

مبلمان ایتالیایی در قرن بیستم

اگر دنبال نام معروف ترین طراحان مبلمان ایتالیایی هستید باید بدانید که ایتالیا مهد هنر و معماری است پس توقع نداشته باشید که در چند خط نام همه را یکجا ببینید!

در اینجا به نام چند طراح معروف ایتالیایی اشاره می کنیم که در حوزه های طراحی مدرن در سطح جهانی معروف هستند.

متولد ۱۹۳۹ میلادی و یکی از پیشگامان هنر ایتالیایی در صنعت معماری و همینطور طراحی مبلمان است.

گایتانا پشه دارای ۵۰ سال سابقه فعالیت در زمینه معماری شهری است و دستی هم در طراحی مبلمان مدرن دارد.

گایتانا متولد لااسپازیا و بزرگ شده در قلمرو فلورانس است. هنر وی ابداع روشهایی برای استفاده از رنگ و متریال بود و همواره چشم اندازهای دور را در نظر می گرفت. او به مقاصد انسان گرایانه نظر داشت و ارتباط بین فرد و جامعه از طریق هنر، معماری و طراحی را در زندگی مدرن اواسط قرن بیستم می دید.

طراحان خلاق مبلمان کلاسیک ایتالیایی

معمارانی مثل سینی بوئری (Cini Boeri )  با الویت دادن به نیاز مصرف کنندگان، مبلمانی با کاربردهای مختلف طراحی کرده اند.بوئری برای مبلمانش چرخ و لوازم جانبی طراحی کرد تا به این وسیله علاوه بر استفاده از آن به عنوان نشیمن، با تغییر شکل به صورت تخت خواب و جایی برای خوابیدن هم عمل کند. او با چنین نگرشی، امکاناتی مثل تغییر پوشش، شستشوی آسان و تعویض رویه را به مبلمان افزود.

ویکو مگیسترتی (Vico Magistretti)   یکی دیگر از طراحان ایتالیایی است که با تغییراتی که در طراحی مبلمان ایجاد کرد مبلمان را از جایی برای نشستن، به مکانی برای لم دادن و آسون بدیل کرد. این تغییرات به ظاهر جزئی در شکل مبلمان، تاثیر ویژه ای بر صنعت مبلمان ایتالیا گذاشت و باعث شد سبکی به نام طراحی اصیل ایتالیا پا بگیرد که دستاوردش تا مدت ها در صدر پر فروش ترین محصولات دنیا قرار داشتند. این طراح ایتالیایی مبلمانی طراحی کرد که نرم و راحت است و می توان روی آن نشست و دراز کشید به علاوه رویه این مبل را به راحتی می توان به کمک زیپ هایی که برایش در نظر گرفته شده است عوض کرد یا شست. طراحی مدولار این قابلیت را به مبلمان ایتالیایی داد تا به حالت های متنوعی تغییر شکل دهد و کاربرد های گوناگونی داشته باشد. مهم ترین ویژگی این مبلمان طراحی شده در دهه هفتاد میلادی انعطاف پذیری و چند عملکردی بودن آن است که از طراحی مدولارش سرچشمه می گیرد.

توبیا اسکارپا، ماریو بلینی، پائولو بوفا، گیو پونتی، اوزوالدو بورسانی، ماسیمو وینگلی، سینی بوئری و مارکو زانوسو شاید از بنام ترین این افراد هستند که نقش بسزایی در احیاء اصالت و ارزش های این سبک بنام در مبلمان را ایفا کردند.

به مبل ایتالیایی منزل تان افتخار کنید

مبل کلاسیک ایتالیایی با طراحی آزادانه و گذشتن از قوانین گذشته باعث شد تا سبک باروک و روکوکو در تلفیقی از مبلمان کلاسیک و مدرن به مبل ایتالیایی پرطرفدار امروزی بدل شود.

کیفیت بالای متریال استفاده شده و همینطور دقت و ظرافت در ساخت مبلمان و البته زیبایی روح نواز در طراحی این سبک مبلمان، از مشخصه های مبل ایتالیا است.

اگر به مبلمان ایتالیایی علاقه مند شدید نگران هزینه های آن نباشید. وقتی که صحبت از خرید مبل ایتالیایی می شود یعنی مبلمانی که قرار است یک عمر در خانه شما بدرخشد و این مبلمان ارزش هزینه کردن را دارد.

استفاده از یراق آلات با کیفیت در مبلمان و همینطور چرم با کیفیت برای رویه کوبی مبل و طراحی دیدنی، آن را به مبلمان ایتالیایی بدل می کند.

برای داشتن و خرید مبل ایتالیایی درنگ نکنید، این انتخابی خواهد بود که به آن افتخار خواهید کرد.

مبلمان ایتالیایی در تهران و قیمت مبل ایتالیایی

بله در تهران هم مبلمان ایتالیایی خواهید یافت. البته چند سالی است که واردات مبلمان متوقف شده و مدل های وارداتی دیگر جایی در بازار ندارند و هزینه های خرید ارزی و گمرک و ترانسپورت مبلمان نیز سرسام آور شده است اما طراحی مبلمان با سبک ایتالیایی و استفاده از متریال درجه یک چیزی کمتر از مبلمان شرکت های معروف ایتالیا نیست. جهت استعلام قیمت مبل ایتالیایی می توانید با شماره تماس های ما درارتباط باشید.

metiadmin

Leave A Comment