انواع چوب مورد استفاده در مبلمان ها

امروزه در ساخت انواع مبل و به خصوص مبل راحتی، چوب و یا فرآورده‌های چوبی نظیر ام دی اف و نئوپان و…. به کار برده می‌شود. معمولاً در طراحی چنین مبل‌هایی از مواردی چون چرم، پارچه و چوب با نسبت‌های مختلف استفاده می‌شود.

از آنجایکه چوب در طراحی مبلمان نقشی اساس دارد و اساس و پایه کار را تشکیل می‌دهد، کیفیت مبل با نوع چوب و اسکلت کار (کلاف) ارتباط کامل دارد.

 

انواع چوب به کار رفته در تولید مبلمان ها :

1- چوب راش : ( گروه تولیدی مبل رویال )

چوب درخت راش، از چوب‌های نیمه سنگین و مقاوم و سخت است، به دلیل سختی نسبتاً زیاد، حشرات و قارچ‌ها نمی‌توانند به چوب راش آسیب برسانند و این از مزایای راش است. چوب راش در طبیعت به رنگ کرم و مایل به قرمز دیده می‌شود. در بازار مبل ایران دو نوع چوب راش ایرانی و وارداتی استفاده می‌شود. چوب راش وارداتی به تازگی از کشورهای هم مرز شمالی به ویژه آذربایجان و گرجستان وارد کشور شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. چوب راش وارداتی از رطوبت و ابعاد مناسبی برخوردار است و در صنایع مبلمان، ضایعات کمتری ایجاد می‌کند. چوب راش گرجستان کیفیت بسیار خوبی دارد. مبلمان ساخته شده با چوب راش بسیار سنگین‌تر از موارد مشابه می‌باشند.

2- چوب روس :

در بازار مبل ایران به هر گونه چوبی که از کشور روسیه وارد شود، چوب روسی گفته می‌شود. معمولاً چوب روسی‌های وارداتی به رنگ سفید می‌باشند. در واقع چوب روسی از گونه‌های کاملاً مختلفی از نراد و یا کاج می‌تواند باشد. چوب روسی از ترک‌های کمتری برخوردار است و به خوبی سمباده خورده و پیچ خوری بسیار مناسبی هم دارد و به همین دلیل چوبی مناسب برای مبل وصنایع مبلمان است. در مبل سازی معمولاً ترکیبی از چوب راش و چوب روسی استفاده می‌شود.

3-چوب گردو : ( گروه تولیدی مبل رویال )

چوب درخت گردو، ریز بافت با نقوشی زیبا و به رنگ خاکستری مایل به قهوه‌ای سوخته است. از انواع چوب‌های محکم و نسبتاً با دوام محسوب می‌شود به دلیل سختی و تلخ بودن گردو، حشرات چوب خوار تمایلی به خوردن آن ندارند که از مزایای چوب گردو می‌باشد. به دلیل استحکام خوب، معمولاً از چوب گردو در اسکلت مبلمان استفاده می‌شود؛ زیرا در برابر کشش و خم شدن و همچنین فشارهای وارده، مقاومت خوبی دارد و چوبی نیمه سنگین محسوب می‌شود. علاوه بر صنایع مبلمان، چوب گردو در کارهای تزیینی و فانتزی نیز کاربرد دارد و در ساخت آلات موسیقی و مجسمه‌های چوبی، منبت کاری و معرق کاری نیز به وفور استفاده می‌شود.

4-چوب توسکا :

یکی دیگر از چوب‌هایی که در صنایع مبلمان استفاده می‌شود چوب توسکا می‌باشد که در ایران نیز به وفور یافت می‌شود. چوب توسکا از چوب‌های نیمه سنگین تا سبک محسوب می‌شود و در دو نوع ییلاقی و قشلاقی عرضه می‌شود. هر دو نوع چوب توسکا در مجاورت آب مقاومت خود را حفظ می‌کند و رطوبت را به خوبی تحمل می‌کند. از لحاظ رنگ پذیری و ابزارخوری و پرداخت، چوبی مناسب است و در صنایع مبلمان مصرف می‌شود. چوب توسکا از انواع چوب کم دوام محسوب می‌شود و مبل‌های ساخته شده با چوب توسکا از قیمت کمتری برخوردار است.

5- چوب ملچ :

گونه‌ای نارون را در شمال ایران ملچ گویند. ملچ از چوب‌های درشت بافت و نیمه سخت می‌باشد. چوب ملچ دارای رگه‌های سبز و زیبایی است و خود چوب ترکیبی از قهوه‌ای و قرمز است. در صنایع مبلمان چوب ملچ کاربرد فراوانی دارد که به دلیل دوام خوب و مقاومت در خمش است. برای ساخت سازهای موسیقی، قایق، در و موارد دیگری استفاده می‌شود ولی بیشترین کاربرد ملچ در صنایع مبلمان و مبل سازی است.

6- چوب بلوط :

چوب بلوط از چوب‌های درشت بافت محسوب می‌شود و در برابر سایش مقاوم است. بلوط دارای مقدار زیادی تانن است که مانع از حمله قارچ‌ها و حشرات چوب خوار می‌شود. این چوب به رنگ قهوه‌ای روشن و زیبایی دیده می‌شود. بلوط ایرانی انواع مختلفی دارد که از بحث این مقاله خارج است. در صنایع مبلمان از چوب بلوط بیشتربرای تهیه روکش استفاده می‌شود.

7- چوب آکاژو (ماهاگون) :

ماهاگون چوب زیبایی است که از بیرون به رنگ سفید و مایل به صورتی دیده می‌شود و پس از برش، داخل چوب قرمز رنگ است. از ویژگی‌های چوب آکاژو اینست که با تغییر جهت نور درخشش متفاوتی را ایجاد می‌کند و نقوش موجی، مجعد، جناغی و زیبایی را به بیننده القا می‌کند. در صنایع مبلمان برای روکش و مبل سازی بیشترین کاربرد را دارد. از چوب‌های گران قیمت در سراسر دنیاست. نسبت به خشکی و ضربه مقاومت بسیار خوبی دارد و در پرداخت و پیچ خوری به خوبی می‌توان با این چوب کار کرد.

8- چوب چنار :

چوب درخت چنار از چوب‌های نیمه سخت و سنگین محسوب می‌شود و به رنگ روشن و تقریباً سفید با لکه‌های قهوه‌ای صدفی دیده می‌شود. چوب چنار دوام بالایی دارد و نیمه سخت و سنگین است. بیشتر برای ساخت در اماکن متبرکه، دسته ابزارو صندوق استفاده می‌شود. در بازار مبل ایران برخی از صندلی‌ها از چوب چنار ساخته می‌شوند.

9- چوب آبنوس :

درخت آبنوس چوبی خوشبو دارد و بسیار مقاوم بوده و از سختی و استحکام خیلی خوبی برخوردار است. چوب آبنوس در طیف رنگی از زرد سفید تا قهوه‌ای و سیاه را در بر می‌گیرد و از تنوع رنگی خوبی برخوردار است. در بازار مبل ایران برای ساخت اجناس لوکس به کار می‌رود و در تهیه مبل مدرن، میز و صندلی، ویترین، کنسول و. استفاده می‌شود.

 

( چوب استفاده شده در مبلمان های تولید شده توسط گروه تولیدی مبلمان رویال چوب راش و گردوی خشک شده می باشد )

 

برای بازدید از دیگر مقالات سایت کلیک کنید ….

metiadmin

Leave A Comment