مهم ترین ویژگی های مبل راحتی

در چند سال اخیر علاقه و توجه افراد به دکوراسیون و چیدمان بیشتر شده است و بیشتر افراد حتی در خانه های خیلی کوچک با درآمدهای خیلی محدود هم سعی می کنند بهترین وسایل را برای منزل خود تهیه کنند و با همان وسایل اندک هم بهترین چیدمان را داشته باشند تا یک فضای چشمگیر و جذابی را در منزل خود فراهم کنند و در این چیدمان یکی از مهمترین اجزاء همیشه مبلمان هستند که جلوه ویژه ای را به قسمت پذیرایی هر خانه ای می بخشند و انتخاب درست آنها می‌تواند قدم بلندی در جهت زیبا سازی منازل باشد.

.

مبل چیست

مبل به بعضی از وسایل خانگی و اداری و عمومی گفته می شود که معمولاً در نشستن و کار کردن از آن استفاده می شود. مبل ها غالبا به منظور نشستن یک نفر یا بیشتر ساخته و طراحی می شوند که برای لمیدن و خواباندن دست، بازو و کمر طراحی و ساخته می‌شوند. مبل ها را معمولاً در اتاق‌های نشیمن، اتاق مخصوص تلویزیون، اتاق ناهارخوری و اتاق استراحت قرار می‌دهند. ساختار مبل ها معمولا چوبی یا فلزی است و روکش آن‌ها از جنس پارچه، چرم یا ترکیب هر دوی آن‌ها است. در هتل‌ها، شرکت‌ها، اتاق‌های انتظار و گاهی مغازه‌ها از کاناپه استفاده می‌کنند.

مبل راحتی نوعی کاناپه است که به‌ طور معمول سه نفره ساخته می‌شود اما گونه‌های دونفره و غیره نیز وجود دارد.

مبل راحتی پیشینه‌ای دویست ساله داشته و از سال ۱۸۰۰ میلادی در ایالات متحده آمریکا ساخته می‌شده‌ است .

.

خصوصیات مبل راحتی

در بدنه ی این مبلمان اغلب اثری از چوب نیست. پایه‌ها کوتاه و دسته‌ها پهن می‌باشند و قیمت و مرغوبیت آن نسبت به مبل استیل نازل تر می‌باشد. همچنین ابعاد این مبلمان نسبت به مبلمان استیل کوچکتر می‌باشد.

مبل راحتی خود به چند دسته تقسیم می‌شود که معروف‌ترین آن‌ها «ال»، «ال‌یو»، «شانو» و… است. اخیرا در تولیدات بیشتر مبلمان راحتی مقداری از چوب در نمای مبل نیز دیده می‌شود.

.

مبل راحتی چیست ؟

از سال 1800 میلادی در ایالات متحده آمریکا مبل های راحتی ساخته می‌شدند و می توان گفت که این مبل ها بیش از 200 سال قدمت دارند و در قالب های دو نفره، سه نفره و یا یک نفره تولید می شوند. وقتی که به مبل های راحتی نگاه کنید می‌بینید که در بدنه این مبل ها چوبی دیده نمی شود و پایه های کوتاهی دارند و دسته های پهن، و در مقایسه با مبلمان استیل از قیمت بهتری برخوردار هستند و در عین حال نسبت به مبلمان استیل ابعاد کوچکتری هم دارند. متریالی که برای ساخت این نوع از مبل ها به کار میرود به نوعی تعیین‌کننده دوام و قیمت این مبل ها هستند زیرا بدنه اصلی مبل می تواند از چوب های مختلف باشد که هرکدام استحکام و ویژگی‌های خاص خودش را دارد و همچنین پارچه ای که به عنوان روکش سراسر ظاهر مبل را می پوشاند می‌تواند جنس های مختلفی داشته باشد. پس در حالت کلی می توان گفت که مبل راحتی مبلی است که تمام آن چرم ویا پارچه مبلی باشد.

در بین انواع مبلمانی که افراد برای منازل خود و همچنین محیط کار و غیره فراهم می کنند مبل های راحتی جزو آن دسته از مبل‌هایی هستند که طرفداران بسیار زیادی دارند و تا حدود بسیار زیادی در بین مردم جا افتاده اند و خانواده ها تمایل دارند که حداقل یک دست از این مبلمان را در منزل خود در قسمت پذیرایی و نشیمن داشته باشند. به علت اهمیتی که این مبلمان در بین مردم دارند تصمیم گرفتیم تا در این مقاله در مورد ویژگی های مبل راحتی و انواع آن صحبت کنیم.

مبلمان به طور کلی به دو دسته راحتی و کلاسیک تقسیم می‌شوند که بزرگ‌ترین تقسیم‌بندی مبل ها همین دو دسته است و سایر مبل های دیگر در زیر شاخه های این دو دسته قرار می‌گیرند و هنگامی که صحبت از مبلمان می‌شود همیشه منظور ما چهار پایه هایی هستند که یک پوشش مشخصی بر روی خود دارند و دارای ابعاد مختلفی هستند که در قالب یک نفره، دو نفره و بیشتر تولید می شوند و افراد با توجه به نیاز خود مبلمان مورد نظر را خریداری میکنند.

البته قدمت مبل ها بسیار زیاد است و حتی در زمان های بسیار گذشته هم به نحوی از مبل ها استفاده می شده و به مرور زمان ظاهر مدرن تری به خود گرفته است. همانطور که گفتیم تقسیم‌بندی مبل ها به دو دسته راحتی و کلاسیک می باشد. البته در ایران دسته بندی استیل هم اضافه می شود که یک سری تفاوت‌هایی با مبل های کلاسیک دارد و در سایر مقالات به آن اشاره خواهیم کرد.

توجه داشته باشید که مبل های راحتی انواع مختلفی دارند که با توجه به نیاز افراد طراحی و تولید شده اند که از جمله آنها می‌توان به کاناپه و مبل لاوسیت و همچنین فوتون یا مبل های تختخواب شواشاره کرد که اگر بخواهیم چند نمونه دیگر از مبل راحتی را نام ببریم می‌توانیم به مبل های ال شکل و مبل های مدرن و فانتزی هم اشاره کنیم که هر کدام از آنها برای منظور خاصی طراحی و تولید شده اند و افراد می‌توانند با توجه به تمایل خود و سلیقه ای که دارند و همچنین دکوراسیون و سبک کلی که برای منزل خود انتخاب میکنند نمونه مورد نظر را خریداری کنند.

.

کاناپه

معمولا کاناپه ها خودشان جزو ست های مبلمان به حساب می‌آیند ولی افرادی که تمایل داشته باشند کاناپه های تکی را هم در قسمت هایی از منزل خود داشته باشند می‌توانند آنها را به صورت تکی هم خریداری کنند و یا گاهی با توجه به نیاز افراد در قالب های دو نفره و سه نفره هم در بازار موجود است و سلیقه و نیاز افراد است که مشخص می کند کدام یکی از این مبلمان را خریداری کنند. به خاطر ظاهر ویژه‌ای که کاناپه ها دارند نقش بسیار موثری در چیدمان مبل دارند و طرفداران بسیار زیادی را هم دارند.

لاوست

در بین انواع مبل های راحتی مبل هایی وجود دارند که در قالب دو نفره ساخته شده اند و فضای کمی را در محیط اشغال می کنند و باعث می شوند که افرادی که از این مبل ها استفاده می‌کنند فاصله خیلی کمی از هم داشته باشند و دلیل نامگذاری این مبل‌ها به خاطر همین است و به آن محل نشستن با عشق هم می گویند.

در حرکت دکوراسیون به سمت مدرنیته این نوع از مبلمان جایگاه ویژه ای پیدا کردند ولی هنوز هم خیلی از افراد برای خرید آن و استفاده در منزل تردید می‌کنند زیرا آنقدر که باید در دکوراسیون منزلایرانی وجود این مبل ها جا نیافتاده است. اما خرید آنها خالی از لطف نیست و می‌تواند جلوه ی جذابی را به منزل شما ببخشد، مخصوصاً اگر این مبل‌ها را مقابل تلویزیون قرار دهید و برای تماشای تلویزیون استفاده کنید.

فوتون یا مبل های راحتی تختخوابشو

با توجه به اینکه بیشتر منازلی که امروزه افراد مختلف، خصوصاً جوان‌ترها در آن ساکن هستند متراژ پایینی دارد و بیشتر مردم ساکنان خانه های آپارتمانی کوچک هستند خیلی از افراد سعی می کنند که وسایل منزل را به نحوی خریداری کنند که با یک تیر چند نشان بروند. یعنی به طور مثال وقتی که یک مبلمانی را خریداری میکنند و یک جایی در منزل به آن اختصاص می دهند بتوانند در مواقع مورد نیاز با تغییر شکل مبلمان از آن به عنوان تخت خواب استفاده کنند و با این کار هم صرفه جویی در فضای منزل شده است و هم یک پرداخت برای دو کالا انجام شده است و با دو منظور می‌توانند از یک کالا استفاده کنند.

مبل راحتی ال شکل

در بین انواع مختلف مبل های راحتی مبل های ال شکل جایگاه ویژه ای دارند و به خاطر نوع هندسه ای که دارند در بیشتر محیط های کوچک می‌توانند جاگیر شوند و شما با هر متراژی که در دست داشته باشید می توانید مبل ال مناسب آن را تهیه کنید و با استفاده از مبل های ال دیگر فضای پرت در منزل وجود ندارد و تقریباً از همه فضا استفاده کرده اید که این ویژگی در خانه های کوچک بسیار محسوس تر خواهد بود و شما متوجه ویژگی مثبت این مبل ها در منازل کوچک خواهید شد.

بهترین جایی که می‌توانید مبل های ال را در اتاق نشیمن قرار دهید کود گوشه های اتاق و زوایای اتاق است و با یک نگاه به هر محیطی می توانید متوجه شوید که بهترین جایگاه برای مبل ال با توجه به شکلی که دارد کجا خواهد بود.

مبل راحتی ایتالیایی

کشور ایتالیا از کشورهایی است که در صنعت مبل جزو برجسته‌ترین ها است و مدل های مبلی که این کشور وارد دنیای مبلمان می‌کند همیشه قابل توجه تمامی افراد از کشورهای مختلف بوده است و بیشتر افرادی که اهل دکوراسیون و مد هستند مدل های مبل های ایتالیایی را می شناسند و دنبال می کنند. طراحی مبل های ایتالیایی بیشتر به گونه ای است که به سمت مبل های راحتی می رود و همیشه قیمت مبل های راحتی نسبت به مبل های استیل و کلاسیک پایین‌تر است و با بودجه و درآمد بیشتر مردم همخوانی بیشتری دارد و مردم بیشتر طرفدار و خواهان مبل های راحتی هستند.

جدید ترین مدل های مبل راحتی

با توجه به تقاضای بالا برای تنوع در مبل های راحتی، طراحان و تولیدکنندگان این مبل ها مدل های جدید و متنوعی متناسب با نیاز بازار تولید کرده اند و در اختیار افراد قرار داده اند. تنوع در این مبل ها علاوه بر رنگ و جنس پارچه، در ابعاد و سایر ویژگی های ظاهری هم هست و همچنین متریال سازنده ی این مبل ها نیز متنوع است و هر چه کیفیت بالاتر باشد هزینه ی بیشتری را باید برای خرید بپردازید که در عوض دوام بیشتری هم خواهد داشت.

.

ویژگی مبلمان راحتی 

مبل های راحتی به خاطر ویژگی های مشخصی که دارند به این نام شناخته می شوند زیرا این مبل‌ها نشیمن های خیلی نرم و راحتی دارند که ارتفاع آنها نیز نسبت به سایر مبل های دیگر کم است و دارای دسته های پهن و بالشتی از جنس خود مبل هستند و در ظاهر مبل های راحتی بیشترین چیزی که دیده می شود پارچه است. علاوه بر راحتی این مبل ها و ویژگی هایی که در مورد ظاهر آن ها مطرح کردیم، شاید بهتر باشد در مورد ابعاد این مبل ها نیز آگاهی داشته باشید تا بدانید چه میزان از محیط را اشغال می کند.

.

ابعاد مناسب برای انواع مبل راحتی

وقتی که می خواهید برای منزل خود مبلمان تهیه کنید توجه کنید که بیشترین افرادی که قرار است از آن مبلمان استفاده کنند چه ویژگی های فیزیکی دارند و همچنین به کاربری محیط هم توجه کنید. وقتی که صحبت از ویژگی‌های فیزیکی می کنیم منظورمان این است که اگر در خانواده ای که قد تمامی افراد خیلی بلند باشد یا خیلی کوتاه باشد ممکن است برای استفاده از مبلمان اگر متناسب با فیزیک شان نباشد دچار مشکل شوند و هدف اصلی خرید مبل که راحتی است برآورده نشود.

کاناپه های سه نفری بهتر است که طول و عرض 70 سانتی متر داشته باشند و ارتفاع بالش های آنها تقریبا 20 تا 35 سانتی متر باشد ولی با توجه به اینکه مبلمان چه شکل ظاهری دارند اندازه دسته ها می تواند می تواند متفاوت باشد ولی در حالت کلی معمولا اندازه دست ها هم 15 تا 35 سانتیمتر می باشد.

در هنگام خرید مبل به نشیمنگاه آن توجه کنید، نشیمنگاه ها دو نوع هستند جدا شونده و پیوسته توجه داشته باشید که اگر مبلمانی که خریداری می‌کنید نشیمن پیوسته ای داشته باشد دیرتر خراب می‌شود و خیلی دیرتر از حالت اصلی شکل خود خارج می شود زیرا در قسمت زیرین آن استحکام بیشتری وجود دارد. اما اگر نشیمنگاه مبل از نوع جدا شونده باشد استحکام و مقاوت زیادی ندارد اما به راحتی قابل تعویض و شستشو است.

.

تعویض پارچه مبل راحتی

با تحویل سال نو و تغییر فصل های مختلف خیلی از خانواده ها تصمیم میگیرند دکوراسیون خانه را تغییر دهند و برای این کار بعضی ها کل مبلمان منزل را عوض می کنند که هزینه زیادی بر میدارد و اما بعضی ها تنها با تغییر روکش مبلمان و تعویض پارچه مبل به این هدف می رسند که هزینه بسیار کمتری می خواهد.

.

بهترین نوع پارچه برای روکش مبل راحتی

یکی از مهمترین مواردی که در انتخاب مبل راحتی باید به آن توجه کرد نوع پارچه به‌کار رفته در آن است زیرا اگر ماندگاری و مقاومت کافی را نداشته باشد، خیلی زود فرسوده می‌شود و شما مجبور به تعویض و خرید مجدد مبل خواهید شد. پس لازم است هنگام انتخاب و خرید مبلمان نهایت دقت و توجه خود را به کار گیرید تا بهترین و مناسب‌ترین پارچه را برای مبل خود انتخاب کنید. پارچه ای که شما انتخاب می کنید نباید کشی باشد و پرز بدهد، پس لازم است از مرغوب بودن پارچه با پرسیدن این موارد از فروشنده اطمینان حاصل کنید و درخواست ضمانت کالا را داشته باشید.

انواع مختلف پارچه شامل شانل، مخمل نانومیکرو، سلطنتی و…که مربوط به چین و ترکیه و ایران است در بازار موجود می باشد. با نگاهی به مراکز خرید مبلمان متوجه می شوید که غالبا برای مبلمان سلطنتی از پارچه‌های سلطنتی، برای مبلمان راحتی از مخمل و برای مبلمان در اصطلاح «ال» از پارچه‌های چرم استفاده می‌شود. انتخاب نوع پارچه کاملا بستگی به سلیقه ی خریدار دارد اما خوب است بدانید که معمولا پارچه مخمل براق بهترین پارچه برای مبل است. باید در نظر داشت که تراکم پارچه اهمیت زیادی در انتخاب آن دارد و باید وقتی دست می‌کشید یک دست باشد و فشردگی آن را بتوانید با لمس کردن احساس کنید. راه‌ مناسب دیگر برای تشخیص پارچه ی مرغوب و متراکم این است که آن را جلوی نور بگیرید.

اصول و قواعد چیدمان مبل های راحتی

سعی کنید برای زیبایی هر چه بیشتر دکوراسیون منزل خود چیدمان اصولی انجام دهید و برای این کار باید بدانید که مهمترین نقطه منزل شما اتاق نشیمن و پذیرایی است و با توجه به اینکه منازلی که امروزه افراد در آن ساکن هستند زیاد بزرگ نیست بهتر است که در پذیرایی ها به جای اینکه از مبل استیل و کلاسیک استفاده کنید از مبلمان راحتی استفاده کنید تا بتوانید باعث آرامش بیشتر فضا شوید و فضای اتاق را خیلی شلوغ نکنید.

بیشتر مهمانی های خانوادگی و رسمی در پذیرایی منازل برگزار می شود و به همین علت است که نقش بسیار مهمی را در منزل دارد و برای دکوراسیون آنها باید وقت زیادی گذاشته شود و به چیدمان آن توجه شود زیرا به خاطر اهمیت این اتاق باید مبلمانی که در آن میگذاریم یک فضای صمیمانه زیبا و منعطف را داشته باشد.

.

انواع چوب مورد استفاده در مبل راحتی

امروزه در ساخت انواع مبل و به خصوص مبل راحتی، چوب و یا فرآورده‌های چوبی نظیر ام دی اف و نئوپان و… به کار برده می‌شود. معمولاً در طراحی چنین مبل‌هایی از مواردی چون چرم، پارچه و چوب با نسبت‌های مختلف استفاده می‌شود. از آنجایی که چوب در طراحی مبلمان نقشی اساس دارد و اساس و پایه کار را تشکیل می‌دهد، کیفیت مبل با نوع چوب و اسکلت کار (کلاف) ارتباط کامل دارد.

.

1- چوب راش : چوب درخت راش، از چوب‌های نیمه سنگین و مقاوم و سخت است، به دلیل سختی نسبتاً زیاد، حشرات و قارچ‌ها نمی‌توانند به چوب راش آسیب برسانند و این از مزایای راش است. چوب راش در طبیعت به رنگ کرم و مایل به قرمز دیده می‌شود. در بازار مبل ایران دو نوع چوب راش ایرانی و وارداتی استفاده می‌شود. چوب راش وارداتی به تازگی از کشورهای هم مرز شمالی به ویژه آذربایجان و گرجستان وارد کشور شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. چوب راش وارداتی از رطوبت و ابعاد مناسبی برخوردار است و در صنایع مبلمان، ضایعات کمتری ایجاد می‌کند. چوب راش گرجستان کیفیت بسیار خوبی دارد. مبلمان ساخته شده با چوب راش بسیار سنگین‌تر از موارد مشابه می‌باشند.

.

2- چوب روس : در بازار مبل ایران به هر گونه چوبی که از کشور روسیه وارد شود، چوب روسی گفته می‌شود. معمولاً چوب روسی‌های وارداتی به رنگ سفید می‌باشند. در واقع چوب روسی از گونه‌های کاملاً مختلفی از نراد و یا کاج می‌تواند باشد. چوب روسی از ترک‌های کمتری برخوردار است و به خوبی سمباده خورده و پیچ خوری بسیار مناسبی هم دارد و به همین دلیل چوبی مناسب برای مبل وصنایع مبلمان است. در مبل سازی معمولاً ترکیبی از چوب راش و چوب روسی استفاده می‌شود.

.

3-چوب گردو : چوب درخت گردو، ریز بافت با نقوشی زیبا و به رنگ خاکستری مایل به قهوه‌ای سوخته است. از انواع چوب‌های محکم و نسبتاً با دوام محسوب می‌شود به دلیل سختی و تلخ بودن گردو، حشرات چوب خوار تمایلی به خوردن آن ندارند که از مزایای چوب گردو می‌باشد. به دلیل استحکام خوب، معمولاً از چوب گردو در اسکلت مبلمان استفاده می‌شود؛ زیرا در برابر کشش و خم شدن و همچنین فشارهای وارده، مقاومت خوبی دارد و چوبی نیمه سنگین محسوب می‌شود. علاوه بر صنایع مبلمان، چوب گردو در کارهای تزیینی و فانتزی نیز کاربرد دارد و در ساخت آلات موسیقی و مجسمه‌های چوبی، منبت کاری و معرق کاری نیز به وفور استفاده می‌شود.

.

4-چوب توسکا : یکی دیگر از چوب‌هایی که در صنایع مبلمان استفاده می‌شود چوب توسکا می‌باشد که در ایران نیز به وفور یافت می‌شود. چوب توسکا از چوب‌های نیمه سنگین تا سبک محسوب می‌شود و در دو نوع ییلاقی و قشلاقی عرضه می‌شود. هر دو نوع چوب توسکا در مجاورت آب مقاومت خود را حفظ می‌کند و رطوبت را به خوبی تحمل می‌کند. از لحاظ رنگ پذیری و ابزارخوری و پرداخت، چوبی مناسب است و در صنایع مبلمان مصرف می‌شود. چوب توسکا از انواع چوب کم دوام محسوب می‌شود و مبل‌های ساخته شده با چوب توسکا از قیمت کمتری برخوردار است.

.

5- چوب ملچ : گونه‌ای نارون را در شمال ایران ملچ گویند. ملچ از چوب‌های درشت بافت و نیمه سخت می‌باشد. چوب ملچ دارای رگه‌های سبز و زیبایی است و خود چوب ترکیبی از قهوه‌ای و قرمز است. در صنایع مبلمان چوب ملچ کاربرد فراوانی دارد که به دلیل دوام خوب و مقاومت در خمش است. برای ساخت سازهای موسیقی، قایق، در و موارد دیگری استفاده می‌شود ولی بیشترین کاربرد ملچ در صنایع مبلمان و مبل سازی است.

.

6- چوب بلوط : چوب بلوط از چوب‌های درشت بافت محسوب می‌شود و در برابر سایش مقاوم است. بلوط دارای مقدار زیادی تانن است که مانع از حمله قارچ‌ها و حشرات چوب خوار می‌شود. این چوب به رنگ قهوه‌ای روشن و زیبایی دیده می‌شود. بلوط ایرانی انواع مختلفی دارد که از بحث این مقاله خارج است. در صنایع مبلمان از چوب بلوط بیشتربرای تهیه روکش استفاده می‌شود.

.

7- چوب آکاژو (ماهاگون) : ماهاگون چوب زیبایی است که از بیرون به رنگ سفید و مایل به صورتی دیده می‌شود و پس از برش، داخل چوب قرمز رنگ است. از ویژگی‌های چوب آکاژو اینست که با تغییر جهت نور درخشش متفاوتی را ایجاد می‌کند و نقوش موجی، مجعد، جناغی و زیبایی را به بیننده القا می‌کند. در صنایع مبلمان برای روکش و مبل سازی بیشترین کاربرد را دارد. از چوب‌های گران قیمت در سراسر دنیاست. نسبت به خشکی و ضربه مقاومت بسیار خوبی دارد و در پرداخت و پیچ خوری به خوبی می‌توان با این چوب کار کرد.

.

8- چوب چنار : چوب درخت چنار از چوب‌های نیمه سخت و سنگین محسوب می‌شود و به رنگ روشن و تقریباً سفید با لکه‌های قهوه‌ای صدفی دیده می‌شود. چوب چنار دوام بالایی دارد و نیمه سخت و سنگین است. بیشتر برای ساخت در اماکن متبرکه، دسته ابزارو صندوق استفاده می‌شود. در بازار مبل ایران برخی از صندلی‌ها از چوب چنار ساخته می‌شوند.

.

9- چوب آبنوس : درخت آبنوس چوبی خوشبو دارد و بسیار مقاوم بوده و از سختی و استحکام خیلی خوبی برخوردار است. چوب آبنوس در طیف رنگی از زرد سفید تا قهوه‌ای و سیاه را در بر می‌گیرد و از تنوع رنگی خوبی برخوردار است. در بازار مبل ایران برای ساخت اجناس لوکس به کار می‌رود و در تهیه مبل مدرن، میز و صندلی، ویترین، کنسول و. استفاده می‌شود.

metiadmin

Leave A Comment