راهنمای خرید مبل ال :

اگر به دنبال یک دکوراسیون شیک و امروزی در منزل خود هستید؛ به احتمال زیاد نام مبل ال را شنیده‌اید. مبلمان ال شکل انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن ‌ها نقش مخصوص به خود را در دکوراسیون منزل ایفا می‌کنند.

در مطلب راهنمای خرید مبل ال می‌خواهیم به سوالاتی پاسخ دهیم که حتما شما برای خرید و سفارش این مبل، با آن ها مواجه می‌شوید.

با سایت مبلمان رویال همراه باشید .

.

مبل ال چیست ؟ چه تفاوتی با مبل سکشنال دارد ؟

مبل ال شکل بخرم یا مبل معمولی؟ مبل سکشنال چیست؟ مبل ال شکل چیست؟ مبل ال همان مبل بخش بندی شده است؟ این ها از سوالات پر تکرار و گیج کننده‌ای هستند که ممکن است هنگام خرید یک مبل ال شکل یا اسپرت به ذهنمان برسد. که با توجه به اهمیت نقش مبل در دکوراسیون منزل شما، بهتر است قبل از انتخاب و خرید مبلمان مدنظرتان به آن ها پاسخ دهید.

انتخاب مبل مناسب برای اتاق پذیرایی، بیشتر سلیقه‌ای است و هر کسی باید با توجه به سلیقه خود نوع مبلمان مناسب برای منزلش را انتخاب کند، اما عواملی مانند نوع خانه و فضای کوچک یا بزرگ آن نیز در این تصمیم گیری بی تاثیر نیست.

امروزه با گذشت زمان و پیشرفت حوزه طراحی مد و دکوراسیون در دنیا، به گونه‌ای از مدل های مبلمان بر می‌خوریم که دیگر به صورت یک تکه و کامل تولید نمی‌شوند. بلکه این مدل ها در کارگاه های تولیدی مبلمان به صورت بخش بخش ساخته می‌شوند و در نهایت در اتاق پذیرایی شما، نشیمن های جدا جدا تولید شده به یکدیگر متصل می‌شوند که شکلی زیبا و دلخواه شما را به خود می‌گیرند. این مدل مبل ها اصطلاحا به مبل های سکشنال یا بخش بندی شده معروف هستند. که از معروف ترین مدل های مبل سکشنال در ایران، مبلمان ال شکل هستند.

 مبل ال شکل به مبلی گفته می‌شود که نشیمن های آن به صورت حرف (L) انگلیسی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. مبل های ال به گونه‌ای طراحی و ساخته می‌شوند که فضای بیشتری را برای نشستن در اختیار شما قرار می‌دهند و علاوه بر این، در مقایسه با سایر مبلمان، فضای نشیمن بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهند.

.

انواع مدل های مبل سکشنال (بخش بندی شده)

مبلمان در ایران به دسته مبل راحتی، مبل کلاسیک و مبل استیل یا همان سلطنتی تقسیم می‌شود که در این بین مبلمان ال شکل، یک دسته بندی جداگانه در صنعت مبلمان نیستند بلکه یک ویژگی و مزیت در چیدمان دکوراسیون منزل حساب می‌شوند و می‌توان هر مدل مبلی را به صورت (L) شکل تولید کرد. که در ادامه به بررسی انواع مبلمان L و U شکل در ایران می‌پردازیم.

.

مبل ال شکل-  L Shaped

مبل ال معمولا به این شکل است که از پنج تکه نشیمن تشکیل شده است. که در هر یک از بخش‌های این مبل دو تکه قرار داشته و یک تکه نیز این دو بخش را به یکدیگر متصل می‌کند.

مبل یو شکل – U Shaped

مبل یو شکل به دلیل شباهت چیدمانش به حرف U با این نام خوانده می‌شود. این نوع مبلمان فضای زیادی برای نشستن ارائه می‌دهند و برای خانواده‌های پر جمعیت و دورهمی‌های خانوادگی می‌تواند بسیار مناسب باشد. چرا که با نشستن بر روی مبلمان یو شکل، اکثر افراد روبروی هم قرار می‌گیرند که این باعث صمیمیت بیشتر اعضا می‌شود. در مبلمان یو شکل معمولا یک بخش مرکزی وجود داشته و دو طرف آن نیز اندازه‌ های مساوی دارند.

مبل ال گودالی

مبل گودالی (Pit Sectionals) به دلیل فضای خالی که در وسط آن وجود دارد با این نام خوانده می‌شود. این نوع مبلمان را شاید بتوان به عنوان تختخواب قابل تنظیم نیز استفاده کرد؛ چرا که با کمی جابجایی می‌توان آن را به تختخوابی راحت تبدیل کرد. از طرفی اگر به تصویر زیر دقت کنید می‌بینید که چیدمان مبل به این شکل، فضایی صمیمی‌تر از حتی مبلمان یو شکل را بوجود می‌آورد.

مبل ال کاژو
مبل ال کاژو یا کاجو مدلی معروف و محبوب در دنیا است که در سال های اخیر نیز این مدل در ایران طرفداران زیادی پیدا کرده است. مبل ال کاژو از یک ست ۷ نفره است که معمولا از یک کاناپه سه نفره، یک لاوست یا کاناپه دو نفره، یک مبل ال کنج و یک مبل یا صندلی تک به همراه یک پاف یا اتومان بزرگ تولید می شود.

مبل تک کاژو بدون دسته است و فقط یکی از کاناپه ها هم در یک طرف دسته دارد. تکیه گاه مثلثی و شیب دار کوتاه کاژو نیز از یک سمت تا انتها امتداد پیدا نمی کند. کاژو سبک خاصی به اتاق می دهد و حالتی مدرن دارد.

جدیدترین مدل های مبل ال در سال 2021

بیشتر افراد هنگامی که مبل ال به گوششان می‌خورد؛ فوری یک مبل بزرگ L شکل را تصور می‌کنند که کل اتاق پذیرایی را اشغال کرده. با این که این تصور چندان هم غلط نیست اما اغراق زیادی دارد. مبل های سکشنال یا چندبخشی که مبل L از معروف ترین آن ها در ایران است؛ یکی از کاربردی ترین انواع مبلمان برای خانه های کوچک و بزرگ است.

اما نکته‌ای که بسیار اهمیت دارد این است که اطلاعات قسمت “جدیدترین مدل های مبلمان ال در سال 2021” در راهنمای خرید مبل ال صرفا جهت آشنایی شما عزیزان از جدیدترین مدل های روز دنیا است؛ زیرا مدل های مبل ال آورده شده، در ایران تولید نمی‌شوند و سفارش این نوع مبلمان از خارج از کشور نیز اصلا صرفه اقتصادی ندارد.

آیا مبل ال کلاسیک در ایران وجود دارد ؟

مبل ال کلاسیک در ایران تولید نمی‌شود اما برای اطلاع از این مدل باید بگوییم که مبلمان ال کلاسیک به صورتی طراحی می‌شوند که همان مبلمان راحتی L را در ظاهر و قالب مبلمان کلاسیک تولید می‌کنند. به گونه‌ای که اگر به تصویر زیر دقت کنید متوجه خواهید شد که ظریفت کاری و منبت کاری های مبل کلاسیک نیز در مدل های مبل ال کلاسیک کاملا قابل مشاهده است.

در مبلمان ال کلاسیک طول یک بخش نشیمن از دیگری بیشتر و دقیقا به حرف ال شبیه است. این مدل مبل نیز معمولا طراحی مینیمال و مدرنی دارد و برای دکوراسیون های مدرن مناسب است.

مبل ال سلطنتی چیست ؟

طراحی و تولید مبلمان راحتی L به سبک سنتی و سلطنتی، باعث شد تا مبل ال سلطنتی یا همان استیل به وجود بیاید. این مدل مبل همه ویژگی های مبلمان سلطنتی را دارد. از جمله این ویژگی ها عبارت‌اند از:

  • استفاده از حجم منبت کاری بالا برروی چوب مبل
  • استفاده از ورق طلا برای تزئین گل ها و تاج مبل
  • پشتی لمسه دوزی شده با ظاهری شیک و امروزی مبل ال استیل

.

مبل ال فرانسوی چیست و چه ویژگی هایی دارد ؟

در کل مبل ال فرانسوی، به همان شکل مبل ال است؛ منتها ظاهری استیل یا کلاسیک به خود گرفته است. برخلاف مبلمان ال معمولی که ظاهری اسپرت و مدرن دارند، مبلمان ال فرانسوی با ظاهر استیل و کلاسیک خود، ترکیبی از دکوراسیون شیک و اسپرتی را به نمایش می‌گذارند.

مبل ال کنج فرانسوی نیز همان مبل ال فرانسوی است که در چیدمان دکوراسیون ممکن است در کنج یا وسط اتاق پذیرایی قرار بگیرد.

اگر مدل های مبل ال فرانسوی را پسندیدید؛ باید بگویم که این نوع مبلمان ال که با ظاهری کلاسیک و سلطنتی تولید می‌شوند؛ متاسفانه در بازار های مبل و کارگاه های تولیدی ایران ساخته نمی‌شوند.

مبل ال گرد فرانسوی

یکی از این مدل‌های مبل ال فرانسوی مدل گرد است. در رابطه با شکل این مبل باید بگویم که به این نوع مبل هم مبل ال می‌گویند، هر چند که شکل آن دقیقا شبیه به حرف انگلیسی L نبوده و به عبارتی زاویه 90 درجه ندارد. این نوع مبلمان گرد نیز می‌توانند با ظاهری کلاسیک و استیل تولید شوند.

.

چگونه مبل ال را بچینیم ؟

در راهنمای خرید مبل ال از مهمترین مزیت مبلمان ال شکل این است که در عین این که بسیار جادار هستند، فضای کمی از اتاق نشیمن را به خود اختصاص می‌دهند. حتی با استفاده از مبلمان ال، می‌توانید از قسمت های کنج و پرت اتاق پذیرایی خود نیز بهره ببرید. شاید به همین دلیل باشد که استفاده و چیدمان مبل ال در خانه‌های کوچک نیز توصیه می‌شود. شما می‌توانید با توجه به رنگ اتاق نشیمن، هماهنگ‌ترین رنگ آن را خریداری کنید. در این صورت منزل شما تبدیل به یک خانه مدرن و شیک می‌شود.

نکته‌ای که باید در انتخاب مبل ال شکل توجه داشته باشید این است که فضای نشیمن شما مناسب نوع مبل باشد! یعنی اتاق پذیرایی شما دارای کنج باشد تا مبل ال را در آن قسمت قرار دهید.

ابعاد مبل ال چقدر است ؟

در حال حاضر مبل‌های موجود در بازار ایران دارای اندازه و ابعاد خاصی هستند که شما می‌توانید با استفاده از این ابعاد خرید خود را راحت‌تر انجام دهید و مبلمانی مناسب سایز اتاق نشیمن خود خریداری کنید. قبل از هر کاری شما باید فضای اتاق نشیمن خود را اندازه گیری کنید. یعنی ابتدا طول و عرض و ارتفاع اتاق خود را اندازه گیری کنید، سپس جهت سفارش و خرید مبل ال اقدام کنید.

  • ابعاد مبل ال کوچک: حدودا 160*200 سانتی متر
  • ابعاد مبل ال متوسط: حدودا 180*250 سانتی متر
  • ابعاد مبل ال بزرگ: حدودا 240*320 سانتی متر

.

ابعاد مبل ال کنج

در راهنمای خرید مبل ال شکل چیدمان مبل ال در کنج، فضایی دنج و راحت را در خانه بوجود می‌آورده و به خوبی آن را از سایر قسمت‌های خانه جدا می‌کند. همچنین باعث می‌شود تا از فضای خانه به صورت کامل استفاده شود؛ چرا که در حالت معمولی نمی‌توان از گوشه های خانه به خوبی استفاده کرد. مگر اینکه با استفاده از گلدان قسمت های کنج اتاق را پر کنید. اما اگر مبلمان ال شکل را در آن قسمت ها بچینید؛ از گوشه ها و فضا های پرت خانه نیز به خوبی استفاده کرده‌اید.

مبل های ال کنج یک مدل جداگانه از مبل های ال شکل نیستند پس نمی‌توان اندازه و سایز یکسانی را برای مبل های ال بخش بندی شده در نظر گرفت؛ زیرا ممکن است این ابعاد در کنج اتاق نشیمن شما قرار بگیرد ولی در جایی دیگر درست نباشد. از طرفی متاسفانه صنعت مبلمان ایران هنوز به آن بلوغ نرسیده که شما ابعاد اتاق نشیمن خود را به تولید کننده بدهید و بر طبق آن، مبل ال مناسب منزل شما را بسازند.

چیدمان مبل ال در خانه های کوچک

از میان تمام مبل‌های موجود در بازار، مبلمان ال بیشتر مورد توجه افرادی هستند که اتاق نشیمن کوچکی دارند. این مبلمان علاوه بر راحتی، و زیبایی منحصر به فرد خود، از اندازه مناسبی برای استفاده در خانه های کوچک نیز برخوردار هستند.

حالت های مختلفی برای چیدمان مبل ال در خانه های کوچک وجود دارد. که با جابجایی در ضلع های مبل ال، می‌توان تغییر چشم گیری را در ظاهر اتاق نشیمن خود ایجاد کنید. در بعضی از این مبل‌ها، قسمت کوچک یا ضلع کوچکتر (L) به کاناپه اصلی متصل می‌شود، در برخی مدل‌های دیگر این قسمت قابلیت جدا شدن و تبدیل به مبلی مجزا را دارد و مدلی دیگر از مبلمان به شکل ال به این صورت است که دو کاناپه با یک میز در قسمت زاویه به یکدیگر متصل می‌شوند.

.

بهترین چوب مبل ال کدام است ؟

میزان چوب به کار رفته در مبلمان ال شکل به نسبت مبل های دیگر بسیار کمتر است. با این حال باز هم باید به جنس چوب مبل ال و کیفیت آن دقت کرد. مبل ال مانند مبل سلطنتی و کلاسیک دارای دسته ها و تاج چوبی و منبت کاری شده نیستنند؛ در نتیجه میزان چوب استفاده شده زیاد نیست. اما با تمام این تفاسیر، مسئله استحکام کلاف فارغ از نوع مبل، باید در تمامی مدل­ های مبلمان مورد توجه قرار گیرد.

مبل ال چوب راش بهتر است یا چوب سفید ؟

برای جواب به این سوال که مبل ال چوب راش بهتر است یا مبل ال چوب سفید، باید بگویم که هردوی این چوب ها باید در یک مبل ال وجود داشته باشند! تا یک مبل ال شکل زیبا در اتاق نشیمن خود داشته باشید.

مبل های ال شکل و راحتی نسبت به دیگر انواع مبلمان استیل و کلاسیک یک حالت اسپورت و راحت تری را به فضای نشیمن شما منتقل می‌کنند. و شما هنگام خرید یک دست مبل راحتی یا ال شکل، بیشتر به نرمی و راحتی مبل توجه دارید و به نمای چوب و منبت کاری های آن کمتر دقت می‌کنید.

در مبل های ال شکل و راحتی برای کلاف مبل (اسکلت مبل) از چوب سفید یا همان چوب روس اما برای نمای پایه ها و ظاهر مبل از چوب توسکا یا چوب راش استفاده می‌شود. در چوب راش و توسکا به دلیل وجود رگه های جذاب و زیبا، بسیار در نما بخشیدن به مبل های راحتی و ال استفاده می‌شوند.

کدام رنگ برای چوب مبل ال بهتر است ؟

رنگ چوب مبل ال بسیار یک انتخاب سلیقه‌ای و شخصی است. اما در این بخش می‌خواهیم رنگ هایی که بسیار به زیبایی و ترکیب رنگ اتاق نشیمن شما کمک می‌کند را به شما پیشنهاد دهیم.

طبق بازخورد های گرفته شده از مشتریان در مجموعه توکامارت، بسیاری از خانواده ها با پیشنهاد رنگ فندوقی از طرف ما موافق بودن و هنگام دریافت محصول رضایت داشتند. زیرا رنگ فندوقی چوب مبل ال با ترکیب شدن با سایر رنگ های موجود در دکوراسیون، معمولا یک همخوانی خوبی را از خود نشان می‌دهد.

از بین دیگر رنگ هایی که بسیار توسط افراد برای مبل ال چوبی انتخاب می‌شوند و یک ترکیب رنگ فوق العاده‌ای را ایجاد می‌کند. عبارت اند از:

  • مبل ال طوسی سفید
  • مبل ال طوسی صورتی
  • مبل ال کرم قهوه‌ ای
  • مبل ال قهوه ای سوخته
  • مبل ال رنگ نسکافه ای

البته توجه داشته باشید که انتخاب رنگ مناسب برای مبل ال چوبی، بسیار به دیگر رنگ ها موجود در خانه شما بستگی دارد. برای انتخاب رنگ چوب مبلمان مدنظرتان حتما به رنگ های غالب در آن اتاق مثل رنگ دیوار ها، اُپن آشپزخانه و… دقت کنید.

جنس پارچه مبل ال چیست ؟

بهترین پارچه مبل ال و به طور کلی برای دسته مبلمان راحتی، پارچه های مخمل هستند. انتخاب پارچه مبلی از جنس مخمل، حس نرمی و لطافت فوق العاده‌ای را هنگام نشستن برروی مبل به ما می‌دهد و همیشه جزء پارچه های محبوب در بین خریداران مبل بوده. در گذشته پارچه مخمل قیمت بسیار بالایی داشت اما امروزه به کمک پیشرفت تکنولوژی این نوع پارچه ها با هزینه معقول تری تولید و در دسترس مردم قرار می‌گیرند.

از طرفی توجه داشته باشید که انتخاب پارچه مخمل برای مبل های ال شکل، حس اسپرت و مدرن‌تری را به دکوراسیون اتاق نشیمن شما می‌بخشد. که از جمله پارچه مبلی های مخمل موجود در بازار می‌توان به:

  • پارچه مبلی مازراتی
  • پارچه مبلی پورشه
  • پارچه مبلی جاسمین

.

جنس نشیمن مبل ال از چیست ؟

هنگام خرید مبل ال شکل باید به جنس نشیمن آن دقت کنید. این اشتباه را نکنید که اگر یک مبل ال نرم است پس از نشیمن خوبی نیز برخوردار است. برای نشیمن مبل های ال بیشتر از اسفنج استفاده می‌شود و هرچه تراکم این اسفنج ها بالاتر باشد، کیفیت اسفنج بهتر است. برای تشکچه ها باید حداقل از اسفنج 30 کیلویی به بالا و برای دسته ها و تکیه گاه از حداقل اسفنج 25 کیلویی به بالا استفاده ‌شود.

سوالات متداول

1- بهترین چوب مناسب مبل ال کدام است ؟

امروزه در بازار ایران کلاف مبل های راحتی از چوب نراد یا روس است. همچنین پایه ها و نمای کار این دست از مبلمان از جنس چوب راش یا توسکا است. و این چوب ­ها منطقی‌ترین انتخاب هستند.

.

2- زیباترین رنگ چوب مبل ال کدام است ؟

بیشترین رنگی که برای چوب مبل راحتی ال استفاده می‌شود رنگ قهوه ای (اعم از گردویی یا فندقی) است، اما رنگ های دیگری مثل نسکافه ای، طوسی سفید و طوسی صورتی نیز بعد از قهوه ای استفاده می‌شوند.

.

3- جنس نشیمن مبل ال باید چگونه باشد ؟

برای نشیمن مبل های راحتی ال بیشتر از اسفنج استفاده می‌شود و هرچه تراکم این اسفنج ها بالاتر باشد، کیفیت اسفنج بهتر است. برای نشیمن ها حداقل از اسفنج 30 کیلویی به بالا و برای دسته ها و تکیه‌گاه از حداقل اسفنج 25 کیلویی به بالا استفاده می‌شود.

.

4- بهترین پارچه برای مبل ال کدام است ؟

معمول ترین پارچه برای مبلمان راحتی ال پارچه مازراتی است که پارچه پیشفرض مبل ال است اما بهترین انتخاب نیست. در میان پارچه های مخمل، پارچه پورشه و جاسمین، و در بین پارچه های چرم پارچه ملیتا، مایا و مسکو از دیگر پارچه ها بهتر هستند.

.

5- زیباترین رنگ پارچه مبل ال چه رنگی است ؟

در بسیاری از سایت ها برای رنگ پارچه مبل ال مطالب زیادی را نوشته‌اند اما نکته‌­ای که باید در نظر بگیرید این است که فارغ از مد یا پرفرش بودن یک رنگ پارچه، باید به ست کردن رنگ مبل با رنگ سایر وسایل خانه خود دقت کنید چون اگر مد‌ترین رنگ را هم انتخاب کنید ولی با خانه شما ست نباشد مثل وصله‌­ای ناجور توی ذوق می­زند. پس پارچه را بر اساس فضای خانه خود انتخاب کنید نه بر اساس مد.

.

6- قیمت مبل ال چقدر است ؟

قیمت مبل ال با توجه به میزان اسفنج به کار رفته و همچنین جدید بودن مدل آن متفاوت است. اما در حال حاضر در بازار ایران یک مبل ال، با کیفیت خوب از قیمت 10 میلیون تومان شروع می‌شود به بالا.

metiadmin

Leave A Comment