اسفنج و فوم

در این متن سعی شده تا در مورد اسفنج ها و فوم های بکار رفته در ساخت مبلمان اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم تا برای انتخاب مبلمان بهترین گزینه را انتخاب کنید.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام مبل محمدی، احتمالا برای شما نیز پیش آمده که در هنگام خرید مبلمان با اصطلاحاتی مانند فوم سرد، اسفنج، فوم گرم رو برو شده باشید و در مورد هر کدام اطلاعاتی را دریافت کرده باشید با این حال نیاز است تا اطلاعاتی دقیق راجع به این مواد داشته باشید و نوع کاربرد آنها را به طور دقیق شناخته باشید.

فوم ها به طور عمده ترکیبات شیمیایی هستند که برای ساخت آنها از حرارت مستقیم و غیرمستقیم استفاده می کنند و به طور عمده شامل فوم پلی یورتان، فوم پلی اتیلن و فوم پلی استالین می شوند.

یکی از پرکاربردترین فوم های موجود فوم سرد می باشد که در صنایع مختلف از این ماده استفاده می شود. برای مثال از این ماده در صنعت مبلمان، صنایع ساخت اتومبیل و حتی صنعت هوایی از این ماده استفاده می کنند. به همین دلیل است که یکی از پرکاربردترین نوع فوم های موجود به حساب می آید.

اگر برای انتخاب مبلمان مراجعه کرده باشید احتمالا متوجه شده اید که در اکثر مبلمان کلاسیک و مبلمان سلطنتی از فوم های سرد با کیفیت استفاده می شود.

البته به یاد داشته باشید که در حال حاضر از فوم سرد نیز در صنعت ساخت تشک های طبی و فنری استفاده می شود.

نکته قابل ذکری که وجود دارد این است که به طور کلی اجزای تشکیل دهنده فوم ها با یکدیگر با هم یکسان هستند اما اگر دقیق بخواهیم فرایند تولید فوم ها را با یکدیگر مقایسه کنیم متوجه خواهیم شد که با افزدون مواد مختلف می توان انواع فوم ها تولید نمود. برای مثال در ساخت فوم سرد از ماده ای بنام متیلن دی فنیل دی ایزوسیانات استفاده می شود.

البته گفته شده که مراحل ساخت فوم سرد نسبت به فوم گرم با هم تفاوت دارند به این صورت که فوم گرم با حرارت مسقیم ساخته می شود ولی فوم های سرد تحت حرارت غیر مستقیم ساخته می شوند.

به یاد داشته باشید که فوم سرد نسبت به فوم گرم دارای قیمت بیشتری است و طبیعتا طول عمر بیشتری را در اختیار مصرف کننده قرار می دهد.

در حال حاضر هم از فوم سرد در صنعت مبلمان به طور گسترده استفاده می شود و هر روز تقاضا برای استفاده از این ماده رو به افزایش است.

فوم گرم :

یکی دیگر از انواع فوم های پلی یورتان فوم گرم است. این نوع فوم تقریبا از لحاظ مواد اولیه با فوم سرد یکسان است ولی درمورد فرایند تولید با فوم سرد متفاوت است. از این نوع فوم بیشتر برای مبلمان اداری و مبلمان منزل که از قیمت مناسب تری برخوردار هستند استفاده می شود.

این ماده نیز مانند بقیه فوم ها از لحاظ فرایند تولید شبیه به بقیه فوم ها بوده که یک مرحله ترکیب و یک مرحله پخت می باشد که در این مرحله نسبت به فوم سرد تفاوت وجود دارد که در بالا به این موضوع اشاره کردیم.

همانطور که در بالا اشاره شده این فوم نسبت به فوم سرد دارای قیمت کمتری است و برای مبلمان ارزان قیمت می تواند گزینه مناسب تری باشد البته به یاد داشته باشید که طول عمر این ماده نسبت به فوم سرد کمتر است.

فوم ها معمولا از نظر شکل ظاهری به صورت ورقه ای و عدسی یا محدب در صنعت مبلمان وجود دارند و برای عایق کاری در صنایع نیز به صورت صورت مخازن اسپری موجود می باشند.

ابر و اسفنج :

ابرو و اسفنج یکی دیگر از محصولات پلی یورتان است که نسبت به بقیه فوم ها از نظر ساختار ساده تر است.

ابرها و اسفنج ها در صنعت مبلمان به صورت گسترده ای استفاده می شوند و دارای انواع مختلفی از نظر دانسیته هستند . اسفنجها دارای چگالی های مختلفی نظیر ۱۵ ، ۱۷ ، ۲۰ ، ۲۵ و ۳۰ کیلو می باشند که هر کدام از این چگالی های برای نقاط مختلفی از مبلمان استفاده می شوند.

اسفنج ها نسبت به فوم ها نرم تر بوده و برای مصرف در ساخت مبلمان راحتی بسیار مناسب هستند به این صورت که از اسفنجهای سی کیلویی برای کف و یا نشیمن مبلمان راحتی استفاده می کنند که راحتی بیشتری را در اختیار قرار می دهد.

در شهرستان ملایر که به عنوان پایتخت جهانی مبل و منبت شناخته می شود حجم زیادی از این ماده ها مصرف می شود و دراین شهرستان به دلیل تولیدات بسیار نفیس و با کیفیت همواره سعی می شود تا از بهترین نوع مواد با درجه کیفیت فوق العاده استفاده شود.

metiadmin

Leave A Comment