فرايند زراندود كردن چوب به صبر زياد و لطافت كاري بالايي نياز دارد. نقوش طلايي حاصل، بايستي از حداقل صفحات 25% ميليمتر (0/000Inc) برخوردار باشند.

البته با توجه به هزينه‌هاي بالاي اين نوع مواد، بهتر آن است كه براي آغاز كار از رنگ‌آميزي برگ‌ها و نقوش برجسته فلزي – كه از قيمت پائين‌تري نسبت به چوب برخوردارند – شروع كنيد. اين كار اعتماد به نفس شما را در انجام كار افزايش مي‌دهد.

photo_2016-05-28_01-24-26

– وسايل و مواد مورد نياز:
چسب حيواني، رزين‌هاي اپوكسي 2 جزئي، وسايل حكاكي چوب، بتونه و كاردك بتونه،‌برس نرم، كاغذ سنباده نرم، گل رس، آمار، چاقوي كند، قلم‌موي نقاشي، سنگ عقيق.
1- قاب چوبي را بر روي يك سطح صاف قرار داده و قطعات شكسته شده را به هم بچسبانيد به قطعات اجازه خشك شدن بدهيد.
2- نواحي كه بر اثرگم شدن قطعات خالي مانده‌اند را توسط رزين اپوكسي دوجزئي پر كنيد. اين ماده زمينه‌اي علاوه بر مقاومت بالا از خاصيت انعطاف‌پذيري و چكش‌پذيري بالايي نيز برخوردار مي‌باشد. از سوي ديگر اين ماده شيميايي از قابليت چسبندگي بالايي نيز برخوردار است.
3- پس از خشك شدن چسب اپوكسي با استفاده از ابزار حكاكي چوب به طرح ادامه نقوش جدا شده بر روي آن بپردازيد.
4- كمي بتونه مخصوص را گرم كنيد تا به غلظتي معادل دو برابر كرم‌هاي پوست بدهد. سپس با استفاده از يك برس نرم به پرداخت سطحي قطعه با بتونه اقدام كنيد. اين عمل را تا رسيدن به يك ضخامت مطلوب ادامه داده و سپس اجازه دهيد تا بتونه كاملاً خشك شود.
5- با استفاده از وسايل حكاكي به كنده‌كاري نقوش بر روي بتونه بپردازيد. به ياد داشته باشيد كه در اغلب موارد، اين بتونه است كه زراندود مي‌شود نه چوب. به همين خاطر در‌مورد برخي از آينه‌هاي پيچيده و نقش‌داد نقوش چوب در باريكه‌هاي كناري مخصوص جايگذاري ديده نمي‌شود.
بتونه شكل داده شده را با استفاده از يك سنباده نرم، سايش دهيد. هدف از اين كار، حذف هرگونه برجستگي از سطح كار و ايجاد سطحي صاف و لطيف است.
7- با استفاده از قلم‌مو، يك لايه از رنگ خاك رس را بر روي سطح كار ايجاد كنيد. اين كار باعث ايجاد پس‌زمينه‌اي هماهنگ با پس‌زمينه قرمزرنگ قسمت پشتي آينه مي‌شود. در ادامه مجدداً با استفاده از يك سنباده نرم به صاف كردن سطح رنگ خورده اقدام كنيد.
8- حال يك لايه ورق طلايي مخصوص اين كار را بر روي يك كف‌پوش مناسب قرار داده و لايه محافظ پشت آن را جدا كنيد. به عدم كثيف شدن لايه درخشنده ورق توجه كنيد.
9- ورق طلايي را به تعداد قطعات مورد نياز خود برش بزنيد. براي اين كار از يك چاقوي كند و پهن استفاده كنيد. حال نوبت به اتصال ورق‌ها به سطح كنده‌كاري قاب چوبي مبلمان مي‌رسد.
10- حال با استفاده از يك قلم‌موي نازك، يك لايه آهار را بر روي سطح كار ايجاد كنيد. به آهارخوري كوچكترين فضاهاي موجود در سطح كار نيز توجه كنيد. حال سريعاً نسبت به چسباندن قطعات كاغذهاي طلايي اقدام كنيد.
كاغذهاي براق مخصوص اين كار بسيار سبك و انعطاف‌پذير هستند. يك راه مناسب براي بلند كردن آنها استفاده از نيروي الكتريسيته ساكن است. يك قلم‌موي پلاستيكي را به مو و پوست خود بماليد تا در آن بار الكتريسيته ساكن ايجاد شود.
12- حال با استفاده اي قلم باردار نسبت به بلند كردن ورق طلايي اقدام كنيد.
13- برگه طلايي را روي نواحي آهار خورده قرار دهيد. وجود آهار باعث چسبيده شدن ورق و نمايان شدن برجستگي‌هاي موجود در سطح كار مي‌شود. اين كار را تا زمان پوشش تمامي نقاط خالي ادامه دهيد.
14- پس از پوشش يك ناحيه از كار، با استفاده از يك برس نرم بزرگ، به غبارزدايي سطح كار مشغول شويد. اين امر باعث زدوده شدن كاغذها و قطعات اضافي موجود در سطح كار مي‌شود. حال پس از تميز شدن سطح، نقاط اندود شده را شناسايي و نسبت به پوشش آنها با كاغذهاي رنگي اقدام كنيد.
15- حال پس از پايان كار با استفاده از ي سنگ عقيق به جلا دادن سطح كار اقدام كنيد. اين كار باعث ايجاد يك نوع رنگ و جلاي خاص در سطح كار مي‌شود. در حين اين كار توجه كنيد كه با اعمال فشار زياد باعث كنده شدن لايه‌هاي شفاف و طلايي از سطح كار نشويد.

metiadmin

Leave A Comment