دکوراسیون داخلی به سبک مصری

یکی از اولین سبک‌های طراحی شکل‌گرفته در دنیا سبک مصری است. برخی منابع گفته‌اند بیشتر سبک‌های اروپایی از این سبک الهام گرفته‌‌اند. در ادامه دکوراسیون داخلی به سبک مصری را مورد بررسی قرار می‌دهیم. در این مقاله با ویژگی‌‌های اصلی این سبک آشنا خواهیم شد.

 

3-3

دکوراسیون داخلی به سبک مصری

انسان‌ همواره با امکانات در دسترس سعی در زیباسازی محیط پیرامون خود داشته‌‌ است. در نقاط مختلف جهان با توجه به شرایط زندگی، خلق‌وخو، وضعیت آب و هوایی، گرایش‌ها مذهبی و … شکل‌‌های متفاوتی از آراستن محل زندگی به وجود آمده است. افراد تحت تأثیر منطقه زیست خود به تزیین محیط اطراف می‌‌پردازند.

طراحان با مطالعه و خلاقیت توانستند سبک‌‌های متفاوتی از دکوراسیون داخلی را بر اساس ویژگی‌‌های مناطق جغرافیایی و دوره‌‌های تاریخی ایجاد کنند. دکوراسیون داخلی در حال حاضر به سبک‌‌های گوناگون طراحی می‌‌شود. یکی از سبک‌‌های قدیمی و زیبا، دکوراسیون داخلی به سبک مصری است. در این مقاله نگاهی به خصوصیات و نشانه‌‌های آن خواهیم داشت.

دکوراسیون داخلی

ایجاد هماهنگی و هارمونی مناسب بین عناصر موجود در محیط داخلی یک ساختمان را که به‌صورت خلاقانه و هنرمندانه صورت می‌‌گیرد، دکوراسیون داخلی می‌‌نامند. در واقع طراحان دکوراسیون داخلی با علم خود سعی بر این دارند تا به رنگ‌‌ها، لوازم و سایر اشیای موجود در فضا جلوه و شکوه ببخشند.

سبک‌‌هایی نظیر مدرن، کلاسیک، مینیمال، روستیک، ژاپنی، چینی، ماوریک، مراکشی، مصری، رومی، هندی و … ازجمله روش‌‌های طراحی دکوراسیون داخلی هستند. هر طرح با توجه به فضا و سلیقه پیاده‌‌سازی می‌‌شود.

 

سبک دکوراسیون داخلی آفریقایی

طبق نظر مورخان، هنر و معماری آفریقا قدمتی طولانی دارد. در اسناد تاریخی پیشینه آن را ۲۵۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح تخمین زده‌‌اند. در دوران قبل از میلاد مسیح معمولاً هنگام مراسم آئینی، نقش و نگارهایی بر روی دیوار غارها ترسیم می‌‌کردند. بر همین اساس می‌‌توان گفت ذوق و علاقه هنری در مردم آن دوره نیز وجود داشته است.

گفتنی است که اغلب، تصاویر حیوانات را بر روی دیواره غارها نقاشی می‌‌کردند. با نگاهی به مجسمه‌‌ها و تندیس‌‌های سفالی کشف‌شده در کشورهای آفریقایی و همچنین وجود آثار هنری و هندسی از انسان‌‌ها و حیوانات، به این نتیجه می‌‌رسیم که هنر و معماری آفریقایی و اهمیت دکوراسیون داخلی از پیشینه‌‌ای غنی برخوردار است.

در دکوراسیون به سبک آفریقایی بهره‌‌گیری از عناصر طبیعی رواج داشته است. به‌کارگیری مواردی نظیر چمن، چوب، خاک رس، پوست حیوانات، حصیر در این سبک به‌وفور دیده می‌‌شود. ازنظر طیف رنگی نیز در سبک آفریقایی به رنگ‌‌های خنثی و طبیعی بیشتر بها داده می‌شود. معمولاً از رنگ‌‌های اصلی و ترکیبی به‌صورت متناوب استفاده می‌‌کنند. در دکورهای آفریقایی دیوارکوب‌‌ها، ظروف سفالی، نقاشی‌‌ها، گلدان‌‌ها و … از اجزای اصلی تزیین به شمار می‌‌روند.

تاریخچه سبک مصری در دکوراسیون داخلی

نکته جالب‌توجه در مورد مصریان، علاقه فراوان آن‌‌ها به تزیینات و آراستگی محیط اطرافشان است. بر اساس شواهد تاریخی، در سال ۱۹۲۲ میلادی یک باستان‌‌شناس بریتانیایی به نام هاوارد کارتر (Howard Carter) در تحقیقات خود از مقبره توتنخامون (یازدهمین فرعون مصر باستان) جواهرات زینتی بسیاری کشف کرد. همین امر بر علاقه مردمان مصر به تزیینات محیط و وسایل پیرامون صحه گذاشت. مطالعات نشان می‌‌دهد که خدمتکاران مصری به آراستگی لوازم زندگی توجه می‌‌کردند. یکی از اولین سبک‌های طراحی شکل‌گرفته در دنیا سبک مصری است. به شکلی که در برخی منابع گفته‌شده بیشتر سبک‌های اروپایی از این سبک الهام گرفته‌‌اند. در ادامه دکوراسیون داخلی به سبک مصری را مورد بررسی قرار داده و با ویژگی‌‌های اصلی این سبک آشنا خواهیم شد.

سبک مصری

بر اساس این سبک فضای داخلی خانه‌‌ها باشکوه و به‌اصطلاح رنگارنگ طراحی می‌‌گردد. ستون‌‌های منقش و متعددی در معماری مصری به چشم می‌‌خورند. بر روی دیوارها تصاویر هنری بسیاری که از گرایش‌ها مذهبی و مقدسات مردم سرچشمه می‌‌گیرند، نقش می‌‌بندند. در رنگ‌‌آمیزی دیوارها از رنگ‌‌های طبیعی (خنثی)، زرد روشن، بژ و … استفاده می‌‌شود.

در سبک مصری دیوارهای تالار و سالن‌‌ها با نقاشی‌‌ها، طرح‌‌های برجسته، سفال و آجرهای صیقل داده‌شده تزیین می‌‌گردند. علاوه بر این، سقف اتاق‌‌ها و تالارها را نیز با تصاویر زیبا می‌‌آرایند. البته گاهی اوقات کف خانه را نیز به کمک نقاشی و طرح‌‌ها و تصاویر زیبا تزیین می‌‌کنند. این طرح‌‌ها و تصاویر افزون بر زندگی روزمره، موضوعاتی نظیر گل‌‌ها و درختان سدر، پاپیروس، نخل، انگور، شاخه درختان میوه و همچنین پرندگان، ماهی‌‌ها و حیوانات را در برمی‌گیرند.

 

960

 

ویژگی سبک مصری

زوایای گرد شده و قوس‌دار و طاقچه‌‌های مختلف (تورفتگی دیوار) از نشانه‌‌های رایج سبک مصری هستند. کف‌پوش حصیری، پیکره گربه، مجسمه ملکه مصر (Nefertiti) و تقارن‌‌های دقیق هندسی، فضای دل‌نشین و به‌یادماندنی را در دکوراسیون داخلی مصری ایجاد می‌‌کنند. در کنار این، تقارن و هماهنگی هندسی در مبلمان نیز به چشم می‌‌خورد. مصریان توجه زیادی به جزییات مبلمان داشته و معمولاً بین آن‌‌ها و آناتومی بدن انسان تناسب ایجاد می‌‌کنند. از لحاظ ظاهری، تکیه‌‌گاه و دسته‌‌های مبلمان را حکاکی کرده و اغلب صندلی‌‌ها و پایه‌‌های میز را به شکل پنجه (چنگال) و سم حیوانات و همچنین سر اردک و … درمی‌آورند. در طراحی مبلمان، رنگ‌‌ها و طرح‌‌های متنوع و همچنین انواع مختلفی از چوب را به کار می‌‌برند.

 

تزیینات سبک مصری

طلاکوبی و موزاییک‌‌کاری به‌طور وسیعی در سبک مصری دیده می‌‌شود. لعاب‌‌های رنگی، بشقاب‌‌های فلزی، مروارید، تذهیب و طلاکاری از دیگر عناصر پرکاربرد در سبک دکوراسیون مصری هستند. مطابق سبک مصری و آن‌گونه که در مصر باستان رواج داشت، خانه‌‌ها و کاخ‌‌ها را به میزها، صندلی‌‌ها، نیمکت، مبل، تعداد زیادی رختخواب و تخت‌‌های روان با سایبان و … مجهز می‌‌کنند. مصریان در منازل، صندوقچه و جعبه‌‌هایی را برای نگهداری اشیاء باارزش، جواهرات و پارچه‌‌های اصیل و گران‌‌قیمت تدارک می‌‌بینند.

مردم مصر اهمیت زیادی برای تزیینات قائل بوده و همواره در خانه‌‌های خود از تصاویر حیوانات، گیاهان و گل‌‌ها جهت آراستگی محیط بهره می‌‌گیرند. در سبک مصری به‌کارگیری پارچه‌‌های مخصوص در رنگ‌‌های روشن (ترجیحاً سفید یا کرم) و با طرح‌‌های هندسی دقیق (راه‌راه، زیگزاگ و …) رواج دارد. چراغ‌‌های بزرگ، ساقه‌‌های پاپیروس در گلدان‌‌های سفالی بلند، نقش بسزایی در زیبایی دکوراسیون مصری ایفا می‌‌کنند.

نکاتی جهت طراحی دکوراسیون داخلی به سبک مصری

می‌‌توان با استفاده از ایده‌‌های کاربردی و تغییرات صحیح و مطابق با معماری مصری، دکوراسیون داخلی را به سبک مصری طراحی کرد. سبک مصری تزیینات متنوعی را شامل می‌‌شود که در بخش‌‌های مختلف خانه ازجمله اتاق‌‌های خواب، نشیمن، غذاخوری و حتی دفتر کار منزل قابل پیاده‌‌سازی است. اگر علاقه به فرهنگ و سبک دکوراسیون مصری دارید در ادامه خواهید دید که چگونه باید محیط داخلی خانه را متناسب با ویژگی‌‌های این سبک تغییر داد.

رنگ در سبک مصری

بیشتر رنگ‌‌های موجود در سبک مصری در طیف رنگ‌‌های گرم و روشن قرار می‌‌گیرند که با ترکیب این رنگ‌‌ها فضایی شبیه به صحراهای مصر با تلفیقی از شن و خورشید در ذهن تداعی می‌‌گردد. در کنار این رنگ‌‌ها با کمک سایه‌‌های تیره مثل مشکی و شکلاتی می‌‌توان زیبایی خاصی به محیط بخشید و به عبارت بهتر هماهنگی بهتری بین رنگ‌‌ها به وجود آورد.

در طراحی داخلی به سبک مصری باید به رنگ‌‌های طبیعی بیشتر توجه شود. برای حفظ هارمونی رنگ‌‌ها به‌کارگیری قرمز، زرد و آبی و همچنین برای خطوط مرزی سبز، سیاه‌وسفید توصیه می‌‌شوند. رنگ اصلی اتاق را از رنگ‌‌های ترکیبی انتخاب کنید که شامل یک رنگ خنثی مانند سفید یا بژ هم باشد. برای دیوار اتاق از رنگ‌‌های قوی مثل خرمایی مایل به قرمز (به‌منظور نشان دادن سلطنت مصر) استفاده کرده و در کنار آن رنگ‌‌های طلایی یا قهوه‌‌ای روشن به کار ببرید.

مبلمان در دکوراسیون مصری

مبلمان در دکوراسیون مصری به شکل مستطیل بوده و از جنس چوب سیاه، خیزران، سرو و بامبو ساخته می‌‌شوند و همچنین عمدتاً رنگ‌‌های مشکی و قرمز تیره را برای آن‌‌ها در نظر می‌‌گیرند. به‌منظور تزیینات از لوازم شیشه‌‌ای، سفالی و فلزات طلاکاری شده می‌‌توان استفاده کرد.

 

چند نکته در سبک مصری

در دکوراسیون داخلی مصر طراحی به شکل قوس (کمان)، ستون‌‌های متعدد و طاقچه بسیار رواج دارد و به‌طورمعمول هر خانه‌‌ای که به سبک مصری تزیین می‌‌شود این نشانه‌‌ها در آن به چشم می‌‌خورند. این موارد یک فضای دل‌نشین و زیبا را ایجاد می‌‌کنند.

در دکوراسیون مصری اغلب پارچه‌‌هایی به رنگ بژ و قرمز به کار می‌‌روند و طراحی فضا به شکلی که بازتاب طلایی در اطراف محیط ایجاد گردد نیز در این سبک بسیار دیده می‌‌شود.

 

گربه نماد سبک مصری

گربه یکی از نمادهای فرهنگ مصری است که در طراحی دکوراسیون داخلی نیز مجسمه‌‌های تزیینی به شکل گربه کاربرد زیادی دارند. البته در سبک مصری علاوه بر گربه از مجسمه و تصاویر حیوانات دیگری مانند سوسک، مار و قورباغه و … هم بهره گرفته می‌‌شود.

در سبک مصری از آثار هنری یا نقاب‌‌‌‌های مصری برای تزیین دیوارها بهره گرفته می‌‌شود و در اطراف اتاق چندین مجسمه بزرگ قرار می‌‌دهند.

 

سبک مصری در دکوراسیون داخلی

اگرچه توجه به زیبایی و آراستگی محل زندگی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است ولی در اکثر مواقع انجام صحیح این مهم نیاز به تخصص و خلاقیت دارد. در این مقاله تلاش شد تا ویژگی‌‌های دکوراسیون داخلی به سبک مصری برای علاقه‌مندان به این سبک بیان شود؛ اما به کسانی که تصمیم به ایجاد تغییر در دکوراسیون داخلی را دارند و مخصوصاً مایل به انتخاب سبک مصری هستند توصیه می‌‌گردد که از متخصصان و طراحان حرفه‌‌ای کمک بگیرند.

مسلماً با مطالعه مطالب فوق و اعمال آن‌‌ها تا حدی می‌‌توان سبک مصری را پیاده‌‌سازی کرد و به آن فضا نزدیک شد. ولی همان‌گونه که در این مقاله اشاره شد، جهت طراحی دکوراسیون به شیوه مصری علاوه بر ایجاد هارمونی بین رنگ‌‌ها، لوازم و سایر بخش‌‌های منزل نیز باید متناسب با خصوصیات این سبک تغییر کنند که این امر توسط یک طراح باتجربه، ماهر و ایده‌‌پرداز راحت‌‌تر میسر خواهد شد.

 

مراکشی-300x199

 

AndroidOnlineNewsImage

 

stil-drevnego-egipta-v-kvartire

 

ccbd05c7b14ba28835502f6a74087c19

 

1518350049_egyptian-style-interior-decoration6

 

metiadmin

Leave A Comment