تاریخچه پیدایش مبلمان

تاریخچه-پیدایش-مبلمان

از زمان پیدایش انسان تاکنون یکی از شاخصه های رشد تمدن,تغییر و تحول در نگرش انسان نسبت به زندگی بوده است و به طبع آن تغییر در طراحی کلیه اسباب و لوازم مورد استفاده در زندگی از طراحی در لباس تا معماری و دکوراسیون منزل و مبلمان و…بوده است.

مبلمان در زندگی انسان,همراه با گذر از کوچ نشینی تا زمان سکونت به وجود آمده است.این تغییرات همراه با پیشرفت کشاورزی شروع شد و تاریخچه مبلمان نیز با شهرنشینی آغاز و تا زمان حال ادامه داشته است.

در دوران نئولیتیک (آخرین دوره عصر هجر),اولین نظم و ترتیب مکانی که در راستای سکونت انسان ها به وجود آمده از راه حل ها و سیستم های برگرفته از عادات و رسوم که همواره ثابت بوده اند تشکیل شده که نیازی به استفاده از مبلمان نیز نداشته است.اما برای انجام برخی از کارها از یک بلندی بعنوان وسیله ای برای نشستن استفاده می شد که با گذر زمان مردم از وسایلی مانند چهارپایه و صندوق نیز بعنوان اولینمبلمان استفاده کردند.

در گذشته انسان ها در اطراف یک رهبر جمع می شدند.در آن زمان نشانه تشخیص رهبر مبلمان بوده که بعنوان نشانه برتری مورد استفاده قرار می گرفته است.تا آنجا که وی همواره مبلمان را با خود حمل می کرده و بعد از مرگ همره با سایر وسایلش با او دفن می شده.مبلمان رهبران با سمبل های زیاد ومقدس تزیین می شد.

پیشرفته ترین مبلمان عصر آنتیک در دوره تمدن مصر ثبت شده است و اکثرا مبلمان هایی که به دلیل خصوصیات اقلیمی تا دوره ما سالم مانده اند از آرامگاه فرعون کشف شده اند.

در اواخر قرن نخست پس از میلاد خصوصیات سبک رومی شامل تکیه گاه ها و کناره های بلند,کاناپه های مدرن و مشهور پدیدار شد.علاقه رومی ها به رنگ و همچنین راحتی در کاناپه های تشک دوزی شده و روکش های طرح دار نیز در آن دیده می شد.

تاثیر طراحی مبلمان مصری در مبلمان یونانی کاملا قابل مشاهده است.امروزه از مبلمان یونانی هیچ نمونه ای در دست نیست و فقط در تصاویر گلدانها به نمونه هایی از مبلمان این دوره می توان برخورد کرد.صندلی و میزعسلی از مهم ترین نمونه مبلمان تمدن یونان به شمار می رود و نوعی نیمکت به نام شزلانق که از مبلمان بارز این دوره به حساب می آید.در مبلمان دوره روم در کنار مبلمان یونان, تاثیرات مبلمان اتروسک نیز دیده می شود.

بعد از فروپاشی امپراطوری روم,استفاده از مبلمان به خصوص در اروپای شمالی به طور کلی از بین رفت,و در قرن دهم مبلمان دوباره جایگاه خود را ابتدا در منازل ثروتمندان باز کرد.مبلمان سالها فقط نماد ثروت وقدرت محسوب می شد.تا اینکه پایان قرن هفدهم مبل سازان فرانسوی شروع به ساخت انواع کاناپه های ابتدایی کردند.

از قرن بیستم در طراحی مبلمان تحولاتی صورت گرفت ولی همچنان مبل مختص به اقشار خاصی از مردم بود.امروزه مبلمان دیگر یک وسیله تجملی و بدون استفاده محسوب نمی شود و نیاز اساسی هر منزلی به شمار می آید و در اکثر منازل امروزی مبل بعنوان یک کالای ضروری مورد استفاده قرار می گیرد.

صنعت مبلمان در ایران از 50 سال قبل پیشرفت های قابل قبولی داشته است و در تولید چوب و ساخت انواع مبلمان حرکت رو به رشدی را آغاز کرده است.امروزه استفاده از مبل تنها مختص به ثروتمندان نمی باشد ومبلمان بعنوان کالای اساسی در اکثر منازل مورد استفاده قرار می گیرد.

metiadmin

Leave A Comment